Kamioňáci :-)

prohledat
5380 příspěvků (zobrazeno 4701 až 4750) od 27.02.2009 do 10.09.2025, založil/a favoman
řadit dle data
12:44:53
26.12.2010
palinator
-> Stepan FUN:

Co já pozoroval jednu z posledních Karos LC řady 700, tak mě to právě přišlo zvláštní, že Lucasem na palubce posunul do nějaké polohy a pak když ťuknul o brzdu, tak motorovka zaduněla, ale když vymáčk spojku, tak otáčky padly, autobus se rozklepal, protože padnul pod volnoběh, ale udržel ho.

A retardér je co? Nějaká brzdící hydraulika?
12:35:16
26.12.2010
StepaNoFUN
-> palinator: Jak u kterýho auta. Zavře Ti to naftu a ucpe vejfuk. Tomu se říká odlehčovací brzda. A potom ještě existuje brzda opravdu motorová, která má ve válcích ventilky aby ten tlak co Ti tam zůstává nepomáhal pístům zase dolů... Tím se zvýší účinnsot. U některejch aut máš třeba motorovku 2 i vícestupňovou...

Ovládání jak kde. Někde páčkou pod volantem, někde při lehkým položení nohy na brzdu, někde "pedálem" (většinou tlačítko na nohu)... A u většiny moderních aut je blokovaná tak, aby se Ti vypla pokud Ti otáčky spadnou do volnoběhu (třeba u starý Liazky se motorovkou auto chcípalo a mohlo by se stát že třeba na sněhu by Ti to při ťuknutí o motorovku zdechlo), nebo pokud sešlápneš plyn...
12:26:25
26.12.2010
palinator
-> Stepan FUN:

To platí i u osobáků. A jak je to s motorovkou? Jak vlastně funguje? To je klapka na vejfuku? Ovládá se spešl pedálem?
12:24:36
26.12.2010
StepaNoFUN
-> palinator: Pokud šlápneš a brzdu držíš, tak naženeš určitý množství tlaku do brzd (jde tam pořád, ale pokud Ti neutíkají nikde pistony nebo hadice, což by byla chyba, tak při tom jednom brždění Ti to další vduch nespotřebovává). A při puštění pedálu ho odfoukneš pryč... NIcméně stát na brzdě "od vrchu dolů" je blbost... To ty brzdy odhořej. Ideální je stát na motorovce (pomíjím retardér - to je o něčem jiným) a brzdou si to korigovat - např chceš jet max. 50, takže zbrzdíš intenzivnějc třeba na 30, brzdu pustíš, počkáš až se Ti to rozhoupe znova k 50ti a znovu to opakuješ. Je lepší brzdit intenzivnějc a krátce, než položit lehce nohu na brzdu a držet ji dlouho. Tím sice spotřebuješ víc vzduchu, ale neohřeješ tolik brzdy...
12:17:36
26.12.2010
palinator
-> Stepan FUN:

A ten tlak jde přes brzdy pryč jen když se šlápne-pustí nebo i když se brzdí kontinuálně?



Jo, spletl jsem se, máš pravdu.
12:08:30
26.12.2010
StepaNoFUN
-> palinator: Tak první stovky považuju za vylepšenýho matesa. :-D To mělo ještě pevnou boudu... 110 už měly kabinu sklopnou a ty měly turbo pokud vím všechny... ;-)

Tak pokud by Ti klesnul tlak pod 7, tak je někde něco špatně.... Ale vyšlapat si vzduch můžeš. Pokud je horší kompresor a auto nedržíš v otáčkách (motorovka funguje nejlíp těsně před maximálníma otáčkama), tak se Ti to povede bez větších problémů. Samozřejmě ta minimální hranice je u každýho auta jinde (někde 6, někde 7 - je to různý) a záleží na tom, jestli by to bylo v jednom (poškozeným) okruhu nebo v obou... Nicméně i s tlakem mezi 6-7 bar se dojet nechá. Nedorovnáš nápravy, nefunguje Ti sedačka, spojka jde na ho... ale dojet to jde. Jednou mi na bejvalý aralce (dneska OMW) na konci Teplický odešel komresor (vylítlo těsnení mezi sáním a výtlakem, takže to foukalo na ho..) a dojel jsem s tím až domů. Nicméně je pravda, že jsem brzdu za celou cestu použil asi 5x.
upraveno 1x, naposled 26.12.2010 12:10:57
11:04:11
26.12.2010
palinator
-> Stepan FUN:

Ještě se zeptám.. jak je možný, že při tom brždění z kopce by se mohlo stát, že by tlak v okruhu klesl pod 7 bar?



A jinak pokud vím, tak první 100 a 110 turbo neměly.



Jinak škoda že se neujal bájný motor LIAZ M2, který měl mít oproti M1.2C vyšší životnost a efektivitu. Licenci koupilo ČKD Naftové motory a chtěli to dávat do lokomotiv, ale nějak to krachlo, jako skoro všechno v 90. letech.
01:52:13
26.12.2010
Jarda/felda
-> Stepan FUN: motorovku to mělo tak pěkně že když sem jí chtěl použít tak sem si vždycky musel skoro vykloubit nohu 3
01:49:19
26.12.2010
alpin
-> Stepan FUN: jako kruzky by v prdeli nemali byt - kompresory co z karos vyhadzujeme vyzeraju omnoho horsie a pritom by mohli slapat kludne dalej , ten moj je aspon zvonka jak novy ale hlavu som dole este nemal tak neviem jako vypada zvnutra ale takto rukou ide dost lahko , neviem budem ho musiet este pozriet8
01:49:00
26.12.2010
Jarda/felda
-> Stepan FUN: takže jako škodovky 3 tam taky dali co jim přišlo pod ruku 3
01:45:55
26.12.2010
StepaNoFUN
-> alpin: Jestli Ti to tlačí vzduch do kliky, tak jsou v pr... kroužky. :-) Ale to že si to trošku oleje cucne je normální. Kolik by měla bejt náplň vážně netuším...
01:44:12
26.12.2010
StepaNoFUN
-> Jarda/felda: Nedá... To byly v podstatě stejný motory a řekl sis jakej chceš výkon. Ale nejběžnějších bylo těch 330HP (optimální spotřeba, životnost...). Těch 410 už bylo na tenhle motor skoro moc. :-/ To už byl pak lepší Detroit 400. Ale to bys poznal. Ten měl třeba 3 stupňovou motorovku, byla u toho jiná plaubka a navíc se tímhle motorem rozhodně netajili... Ne většině aut bylo z boku napsáno "Detroit 400". Ale ani nevím, jestli je do valníků dávali. Spíš jsem se zajímal o tahače. A převodovky byly to samý. Mohl sis vybrat jakou jsi chtěl. Tahle řada už byla stavebnice na přání. :-)
01:38:05
26.12.2010
alpin
-> Stepan FUN: tlakovy spinac mam na 1megapaskal :) a ta trvala napln by mala asi kolko mat objem ? a zda sa mi to alebo sa vzduch fakt zenie aj cez klukovu skrinu ? potom by to znamenalo ze si taha aj trocha oleja to vzduchoveho odvodu nie ?
01:35:46
26.12.2010
Jarda/felda
-> Stepan FUN: jj osobáky nestíhaly 4 nikdy nezapomenu jak blbec s otevřeným oknem zastavil vedle mě na světlech 3 fakt se to nedá nijak poznat ? byl to valník (dřevěnej) dlouhá kabina s tim motorem a převodovkou jak sem psal 1
01:33:43
26.12.2010
StepaNoFUN
-> alpin: Na tohle bych viděl něco minimálně kolem 2,5kW (1440ot), pokud vyřešíš odfuk po vypnutí tlakáče. (kvůli rozeběhu kompresoru do tlaku). Pokud bys ho rozebíhal proti tlaku, tak bude to 4,5kW akorát. Jinak kompresor z Karosy tlačí 16bar a je konstruovanej na trvalej provoz (při 16ti barech se přestanou vracet ventilky). Ale já osobně bych ho kvůli životnosti, stejně vypínal někde kolem max. 10ti. Na chlazení by Ti měla stačit otevřená expanzka (pozor na odvzdušnění tý hlavy) - takže Ti voda dosáhne max. 100°C a pak se začne odpařovat. To ten kompresor snese, jen do něj budeš muset tu vodu občas dolejt. Na mazání by měla stačit trvalá olejová náplň...
01:27:32
26.12.2010
StepaNoFUN
-> Jarda/felda: Jestli se nepletu, tak stojáky měly od 290 do 410 koní... Záleželo na typu motoru (nicméně stejně se to lišilo v podstatě jenom čerpadlem). Ale nejběžnějších bylo 330 koní. Dalo by se to poznat jedině z označení. Třeba 18.33 bylo 18 tun, 330 koní... :-) Každopádně stoják motor a tahle převodovka v kombinaci s prázdným autem - raketa... :-D To muselo bejt jako když jsem se se samotným tahačem honil v kopci s nějakým BMW. :-) Když nepochopil to, že jsem to pustil na měchách dolů, abych si zatížil zadní nápravu a nehrabalo to, a nejel hned za odbočkou, tak pak do kopce už neměl šanci. Skončil někde daleko v hromadách sazí, který se z toho asi 12cm laufu hrnuly po kýblích. :-D
01:27:24
26.12.2010
alpin
-> Jarda/felda: a keby na 380v motor tak jaky velky ? mam 4,5kw ale to by bola zbytocnost asi...
01:25:48
26.12.2010
Jarda/felda
-> alpin: tak zase nebude mít kompresor otáčky 4
01:23:06
26.12.2010
alpin
-> Jarda/felda: ani keby bol dobry prevod cez remenice spraveny ?
01:22:22
26.12.2010
Jarda/felda
-> alpin: pračka ti to neutáhne 8
01:20:37
26.12.2010
alpin
-> Stepan FUN: hmm este mam otazku - mam doma kopresor z karosy a 220voltovy motor s pracky by to mohol tocit bez problemov ? a este jak tam mam vyriesit mazanie a vodu ked to chcem tocit elektromotorom ? vodu by som aj vedel vyriesit ale neviem jak na to mazanie aby mi tam ta kluka necaptala v oleji ale aby sa tam aj jako rozprsknut8
01:19:25
26.12.2010
Jarda/felda
-> Stepan FUN: víc už o tom nevim 8 nevíš jak to bylo výkonný ? se mi zdálo že ten motor s prázdnou cvičil pěkně 1
01:16:46
26.12.2010
Fén
-> Stepan FUN 25.12.10 22:31:03: Co člověk v nouzi nevymyslí. :o))
01:15:51
26.12.2010
StepaNoFUN
-> alpin: Přesně jak říkáš... Dvoupísťák, mazanej z motoru a navíc chlazenej vodou z chladícího okruhu...



-> Jarda/felda: Vida další informace. Takže to byla nová. :-D Protože to mělo stoják motor. V těch starších (od Matesa vejš - ten měl stoják taky) byl ten samej motor, ale položenej...
01:08:00
26.12.2010
Jarda/felda
-> Stepan FUN: jo a byl to řadovej šestliválec 12litrů 3 co si pamatuju tak motor stál kolmo jak ve starej oktávce 1
01:07:00
26.12.2010
alpin
-> Stepan FUN: hele ty sa vyznas , jak ma liazka spraveny kompresor ? je to jak si myslim ? 2valcovy s holou klukou, zasrobovany do bloku a oblievany olejom z klukovej skrine ?
01:03:22
26.12.2010
StepaNoFUN
-> Jarda/felda: Turbo měly Liazky všechny. :-D Teda mimo matesa (Škoda 706MTSP). Ale i do toho jsme motor s turbem nacpali a pak to byla raketa. Tomu díky použitejm převodům (byly to auta s předkama a ty maj kratší převodovky) pak liazky v kopcích nestíhaly. :-D

Ale každopádně to o čem byla debata - závěr je nejasný. Liazka prostě předvolby může, ale nemusí mít. Záleží na konkrétním typu. Rozhodně starý 100 a 150tky s klasickou převodovkou jako měly matesy (5rychlostí v půlkách, jedna řada) tuhle funkci nemaj... Dokonce je u nich lepší na přepnutí půlky vyřadit do neutrálu a znovu zařadit...
00:55:49
26.12.2010
Jarda/felda
-> Stepan FUN: já se o to nikdy nezajímal 3 já akorát přišel hodinu a půl se s tim povozil a zase odešel 3 jediný co o ní vim dalšího že měla turbo a vzduchovej filt jako škodovka ale asi 1000x větší 3
00:46:47
26.12.2010
StepaNoFUN
-> Jarda/felda: Tak ta by opravdu předvolby mít měla... To byla pravděpodobně už ta nová řada 300 s označením 13.18, 18.33 či něco takovýho a podle schématu řazení 12ti kvalt EATON...
00:37:06
26.12.2010
dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :)
-> Stepan FUN 25.12.10 22:31:03: Tak to byl výborný nápad, je vidět, že si umíš poradit. 6
00:35:44
26.12.2010
Jarda/felda
-> Stepan FUN: 6 kvaltů a půlky 1 tim i dvě zpátečky malo a velkou 3
00:25:16
26.12.2010
StepaNoFUN
-> palinator: Nene... To pako mi volalo v půl pátý ráno, že stojí na posední benzince na Hradecký před sjezdem na Kolín a že už mu to ani nesvítí ani nehraje rádio... Tak jsem mu vynadal, proč nejel ve dne bez světel, bez bufíka atd. (to by bejvalo vyšlo) a nechal jsem ho tam vekejsnout skoro do půl osmý... Ale od chvíle co mi volal jsem vymejšlel jak to auto dostat domů, abych to nemusel spravovat na parkovišti na dálnici a mohli jsme na firmě složit ten náklad, na kterej už tam čekali.
upraveno 1x, naposled 26.12.2010 00:25:38
00:21:38
26.12.2010
palinator
-> Stepan FUN:

Jo takhle, já myslel, že jste odněkud jeli a pak jsi vymejšlel, co s tím.6
00:20:15
26.12.2010
StepaNoFUN
-> Jarda/felda: Tak moment... Asi jsme si maličko nerozuměli... To mělo 2 řady v půlkách? Tj. 12 kvaltů + 2 zpátečky?



Edit: Podle toho, jak jsi to popisoval, tak jsem to hodnotil jako klasickou "jednořadou" převodovku. Pokud to bylo tohle, tak ta opravdu předvolby má a s tím autem, který jsi sem dával v odkazu to má společněj jenom tvar kabiny a šasi.... Jinak motor je jinej, převodovka je jiná... Tyhle převodovky se montovaly až na "stojáky" motory. I když - Liazka je stavebnice, takže to mohlo bejt úplně přeskládaný auto... :-)
upraveno 1x, naposled 26.12.2010 00:29:05
00:17:11
26.12.2010
StepaNoFUN
-> palinator: Nene... Já tam jel osobákem jako servisák a věděl jsem co mě čeká. :-) Takže jsem si tu centrálu a nabíječku vzal na dílně... To že je na ochozu toho návěsu je proto, že na autě není tolik místa. Naštěstí to byla vana, takže to bylo kam dát. U plachty bych na tom byl hůř. Ale myslím si, že bych nějaký místo taky našel. :-D
00:15:45
26.12.2010
Jarda/felda
k tématu řazení ta liazka co sem jezdil měla

R2

13

po přepnutí vypínače

..5

46
00:14:02
26.12.2010
palinator
-> Stepan FUN:

Centrála je takhle v tahačích vždycky po ruce? 9
00:10:56
26.12.2010
StepaNoFUN
-> Bobesh: Měl jsem 2 možnosti... Buď lítat celej den a opravit to na místě (vyndat altík, vyndat baterky, dovýzt cca 50km na dílnu, baterky dát nabít, altík rozebrat, sehnat díly, složit, a dojet to znovu k autu namontovat), nebo to nějak dostat domů. A jelikož na firmě celkem nutně potřebovali to, co bylo na tom návěsu, tak bylo rohodnutí jasný - dostat to nějak domů. Druhý baterky nebyly, ale centrála a nabíječka jo. :-D

Ale každopádně - díky za pochvalu. :-)
00:10:26
26.12.2010
palinator
Díky hoši za diskusi s řazením, tohle mě vždycky zajímalo.6
00:04:44
26.12.2010
Jarda/felda
-> Stepan FUN: asi jo i když s prázdnou se půlky moc nepoužívaji 3 i po těch letech šla jak švýcary i 100km/h uměla 9 2
00:04:28
26.12.2010
Bobesh
-> Stepan FUN 25.12.10 22:31:03: Tady je vidět jasně na praktickým příkladu,že schopnost improvizace je našemu národu vrozená1 Jinak jsem viděl hodně ale tohle ještě ne. Ovšem klobouk dolů nad tvojí kreativitou. Pokud se vyskytne problém,je jedno,jakou zvolíš cestu,hlavní je správný výsledek. Pokud bych byl tvým zaměstnavatelem,je to pro mě signál,že se snažíš,jdeš přes překážky,používáš hlavu a rozhodně bych se tě nezbavoval.
00:01:36
26.12.2010
StepaNoFUN
-> Jarda/felda: Tak už ji měl tak naučenou. :-D Nebo to bylo nějak upravený, ale nenapadá mě jak. Do malý by to šlo, ale velká musí bejt neustále pod tlakem vzduchu, takže samotná cívka spínaná od spojky by situaci neřešila...
00:00:04
26.12.2010
Jarda/felda
-> Stepan FUN: www.otomoto.cz/index.php? sect=show&... taková nějaká to byla 1
23:57:50
25.12.2010
Jarda/felda
-> Stepan FUN: mě to tak učili a sám autoškolák to tak dělal leta 9
23:47:01
25.12.2010
StepaNoFUN
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Ale mělo to i svoje výhody. To auto jsme měli ve firmě přes 2 roky a za tu dobu s ním 2x jel (po hodinovým školení) někdo jinej než já... :-D Každej když viděl to množství pák a vypínačů, tak z toho radši utekl. Ale bejt v tom silnější motor, tak na to auto nedám dopustit. Byl to neskutečnej tank a mě se s ním jezdilo super. :-)
23:39:06
25.12.2010
Matthes, záškodník z TechWebu
-> Stepan FUN: Tyjo tak to je fakt moc tohle 3
23:36:40
25.12.2010
StepaNoFUN
-> Jarda/felda: Prase... Nic jinýho se na to nedá říct. Ono to opravdu "v tahu" nepřeskočí... Ale tý převodovce to fakt nesvědčí...
23:35:28
25.12.2010
StepaNoFUN
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Tak tak... Bez vzduchu se to opravdu nezabrzdí celý...



Jinak jak jsme se bavili o tom řazení - tak úplně nejjednodušší auto na řazení byla Pragovka (UV80 - cestářskej speciál). U toho řadit byl neskutečnej mazec.



Pokusím se to popsat - Klasický háčko, jako je na obrázku (jednička k sobě a dozadu, trojka rovně dozadu) všechno v půlkách. Ale když jsi z toho háčka utekl v neutrálu doprava, tak jsi řadil redukce. Pokud byla zařazená siniční, tak jedno zatáhnutí dozadu byl neutrál, druhý zatáhnutí do zadu byla teréní a naopak (aktuální stav signalizovám kontrolkou na palubce). Lahůdkou byla zpátečka. Ta se řadila (oběma rukama) tlačítkama na palubce. Levou rukou sis vybral jestli dopředu, nebo dozadu, pravou jsi musel tlačítkem potvrdit. A na zpátečku i dopředu fungovaly všechny rychlosti. :-)

A to ještě pomíjím, že to mělo plazivý redukce (další páka vlevo od sedačky, která se dala řadit jenom pokud byl na redukční převodovce zařazenej neutrál, další 3 páky a další řadička na vývodový hřídele, 2 čerpadla hydrauliky (jedno zapnutelný další pákou), jedno stále funkční přes 3 páčkovej rozvaděč... A k tomu tlačítkama přiřaditelnej pohon přední nápravy (o5 vybrat a jiným tlačítkem potvrdit) a dalšíma vypínačema uzávěrky... :-D V tom autě jsem si spíš připadal jako v pilotní kabině než jako v náklaďáku... :-D
zvětšit Kamioňáci :-) - obrázek od StepaNoFUN vložen 25.12.2010 23:35:28
23:25:59
25.12.2010
Jarda/felda
-> Stepan FUN: já vždycky přešoupnul kolík a pak na spojku 40
23:21:03
25.12.2010
StepaNoFUN
-> Jarda/felda: Tak neměla předvolby. :-D Musel jsi šlápnout spojku a pak až přepnout knoflík. ;-) Ty co maj předvolbu maj na řadičce jenom elektrickej přepínač... ;-)
Extreme Tyres