
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Brake theory
prohledat
96 příspěvků (zobrazeno 1 až 50) od 04.05.2004 do 17.05.2004, založil/a
16:45:23
17.05.2004
17.05.2004

Labros
konec diskuze - to je úleva 

10:26:12
15.05.2004
15.05.2004

martyCZ
-> Labros: jo, pokud zachovas tlak na pistek stejny jako kdyz byl brzdic u stredu kotouce, pak diky vetsimu momentu treci sily bude i brzdna sila vetsi.
jeste ze si rozumime :o)
jeste ze si rozumime :o)
23:17:16
14.05.2004
14.05.2004

Labros
-> martyCZ: za těch podmínek, co uvádíš, to musí být pravda už jen kvůli tomu zákonu zachování energie, ale já tvrdil, že průběh decelerace bude jiný, a uvedl jsem důvody. Ale už toho necháme, stejně to už dlouho baví jenom nás a jestli vůbec.
20:01:47
14.05.2004
14.05.2004

martyCZ
-> Labros: pre je tady od zacatku o tom, jestli se zmeni tepelne namahani brzdicu tim, ze je presunu na kraj kotouce. a ja celou dobu tvrdim to, ze pokud prubeh decelerace stejne jako rychlost a vaha auta budou nezmenene, ze tepelne namahani bude stejne. podlozil jsem to nekolika fyzikalnimi fakty. bohuzel je tady dost lidi, kteri toto neakceptuji a porad melou svou. pokud ty mezi ne nepatris a na tom, co jsem uvedl na zatku se shodnem, pak se ti omlouvam
.

13:19:13
14.05.2004
14.05.2004

Labros
-> PeterP136: Vyhledej si v téhle diskuzi slovo "pneu" a pak mi řekni jestli jsem já psal někdy něco o pneumatikách! 
Proč má obvodová rychlost kotouče význam? Protože jí je přímo úměrný výkon, který se ztrácí v brzdě, a tím také kinetická energie za jednotku času, kterou brzda odebere autu při brzdění. Odebíraný výkon (přeměňovaný na teplo brzdy) je roven součinu síly a obvodové rychlosti kotouče. Pokud chceš dostat celkovou práci, kterou brzdná síla vykoná, a tedy odebere z kinetické energie auta, musíš tento výkon zintegrovat podle času. protože se mění rychlost a obecně i brzdná síla. Tak tolik asi k tomu rozdílu mezi výkonem a prací.
A jestli si myslíš, že se do tebe zbytečně navážím, tak sorry, neměl jsem to v úmyslu, měl jsem jen pocit, že ze mě tady někdo dělá blbce, tak jsem mu chtěl vysvětlit, že tomuhle ještě pořád rozumim.

Proč má obvodová rychlost kotouče význam? Protože jí je přímo úměrný výkon, který se ztrácí v brzdě, a tím také kinetická energie za jednotku času, kterou brzda odebere autu při brzdění. Odebíraný výkon (přeměňovaný na teplo brzdy) je roven součinu síly a obvodové rychlosti kotouče. Pokud chceš dostat celkovou práci, kterou brzdná síla vykoná, a tedy odebere z kinetické energie auta, musíš tento výkon zintegrovat podle času. protože se mění rychlost a obecně i brzdná síla. Tak tolik asi k tomu rozdílu mezi výkonem a prací.
A jestli si myslíš, že se do tebe zbytečně navážím, tak sorry, neměl jsem to v úmyslu, měl jsem jen pocit, že ze mě tady někdo dělá blbce, tak jsem mu chtěl vysvětlit, že tomuhle ještě pořád rozumim.
12:51:09
14.05.2004
14.05.2004

PeterP136
-> Labros: Presne ako pise Saky. Povodne zjednoduseny priklad, si zozlozitil a nasledne v nom zamotal (najma v obvodovej rychlosti kotuca, ktora pri vypoctoch nemz ziaden vyznam).
Lenze ked tu uvedieme, ze od velkosti kotucov nezavisi teplo v nich vyvinute a ty tu napises, ze nemame pravdu, lebo vraj v pneu su iste straty a s vacsim kotucom skor zabrzdime, a nas tu vykreslis ako idiotov, ktori si nevedia zaviazat snurky na topankach bez toho aby ich neposlintali :).
Ked chces tvrdit ze nemame pravdu, musis to dokazat na rovnakom priklade ako uvadzame a nie v zmenenych podmienkach dokazujes, ze nase zavery (na inych podmienkach, nez sme uviedli) su nespravne. Beriem to ak si si poriadne neprecital vsetky prispevky, ale v takom pripade sa o ne neopieraj a pis svoje nazory, pripadne uved kompletny prikad na ktorom chces nieco dokazat. Takze ten CAS nikoho okrem teba nemyli. Ten CAS tu bol uvedeny len kvoli tomu, aby sme odstranili vplyv novej podmienky, ktoru si priniesol TY a to tepelne straty v pneumatikach. Navyse CAS je dolezity, pretoze pri intenzivnom przdeni nie su rozhodujuce kotuce ale pneumatiky, ktore musi cele brzdeni preniest na vozovku bez utrhnutia sa, takze ci budu male alebo velke kotuce, CAS ma byt rovnaky a to co najmensi.
A navyse nas mily fyzikalny genius, vysvetli mi preco sem miesas tepelny vykon, ked tepelny vykon je okamzita velicina a nie akosatovola ako praca (energia). Pripadas mi ako clovek ktory uz z fyziky zabudol viac nez ja a martycz dokopy alebo ako clovek, ktory ju naopak studoval na VS a kvoli stromom prestal vidiet les.
Lenze ked tu uvedieme, ze od velkosti kotucov nezavisi teplo v nich vyvinute a ty tu napises, ze nemame pravdu, lebo vraj v pneu su iste straty a s vacsim kotucom skor zabrzdime, a nas tu vykreslis ako idiotov, ktori si nevedia zaviazat snurky na topankach bez toho aby ich neposlintali :).
Ked chces tvrdit ze nemame pravdu, musis to dokazat na rovnakom priklade ako uvadzame a nie v zmenenych podmienkach dokazujes, ze nase zavery (na inych podmienkach, nez sme uviedli) su nespravne. Beriem to ak si si poriadne neprecital vsetky prispevky, ale v takom pripade sa o ne neopieraj a pis svoje nazory, pripadne uved kompletny prikad na ktorom chces nieco dokazat. Takze ten CAS nikoho okrem teba nemyli. Ten CAS tu bol uvedeny len kvoli tomu, aby sme odstranili vplyv novej podmienky, ktoru si priniesol TY a to tepelne straty v pneumatikach. Navyse CAS je dolezity, pretoze pri intenzivnom przdeni nie su rozhodujuce kotuce ale pneumatiky, ktore musi cele brzdeni preniest na vozovku bez utrhnutia sa, takze ci budu male alebo velke kotuce, CAS ma byt rovnaky a to co najmensi.
A navyse nas mily fyzikalny genius, vysvetli mi preco sem miesas tepelny vykon, ked tepelny vykon je okamzita velicina a nie akosatovola ako praca (energia). Pripadas mi ako clovek ktory uz z fyziky zabudol viac nez ja a martycz dokopy alebo ako clovek, ktory ju naopak studoval na VS a kvoli stromom prestal vidiet les.
09:51:58
14.05.2004
14.05.2004

Saky
presne tak z puvodni debaty o ucinosti kotouce jste presli do celeho systemu cim se to jen zamotava.. pak muze prijit nejakej jouda a tvrdit ze muzu mit misto brzdovyho kotouce ozubeny kolo a kdyz zastavim tak proste narvu neco mezi zuby a pak ta brzdna draha vozidla bude zavist jen a jen na gumach, podobneho dusledku lze dosahnout i s klasickou brzdou nebot pokud zabrzdim tak aby kola stala tak uz ta brzda moc energie nepobere..
ale v prvotni fazi slo uplne o neco jineho.. a to jen o brzdovy system a zanedbatelne ostatni vlivy, jenze porad je to vsechno jen teorie pokud nekdo nezjisti zavislost soucinitele treni na teplote a pokud nezjisti zavislost teploty na vsem ostatnim.. proto se taky davaji vetsi desticky na vetsim prumeru nebot dojde k lepsimu rozlozeni teploty, ale z fyzikalniho hlediska kdyz budete mit material ktery vydrzi libovolnou teplotu bez zmeny soucinitele smykoveho treni tak muzes brzdit treba jehlou a pokud na to das silu adekvatni plose tak to zastavi stejne jako velka deska.. a to je proste fyzikalni fakt..
ale v prvotni fazi slo uplne o neco jineho.. a to jen o brzdovy system a zanedbatelne ostatni vlivy, jenze porad je to vsechno jen teorie pokud nekdo nezjisti zavislost soucinitele treni na teplote a pokud nezjisti zavislost teploty na vsem ostatnim.. proto se taky davaji vetsi desticky na vetsim prumeru nebot dojde k lepsimu rozlozeni teploty, ale z fyzikalniho hlediska kdyz budete mit material ktery vydrzi libovolnou teplotu bez zmeny soucinitele smykoveho treni tak muzes brzdit treba jehlou a pokud na to das silu adekvatni plose tak to zastavi stejne jako velka deska.. a to je proste fyzikalni fakt..
09:30:02
14.05.2004
14.05.2004

Labros
-> martyCZ: nejde o kinetickou energii auta, ta samozřejmě na brzdách nezávisí
jde o tepelný výkon, mimochodem energii sem pořád mícháš ty, já bych zůstal u výkonu, a potom tě nebudou mást další veličiny jako čas, ale holt asi to nepůjde... Pokud se budeme bavit o tepelném výkonu, pak jsou tvoje úvahy naprosto dokonalé, až na jednu mušku - "pokud auto zastavim na stejné dráze" - ty totiž to auto nezastavíš na stejné dráze, a to z důvodů, které už jsem popisoval, takže s tim asi přestanu a budu se bavit s lidma, který fyzice rozuměji trochu líp. 


09:27:36
14.05.2004
14.05.2004

Labros
Tohle je už diskuze naprosto od věci, kdyby ji četli fyzikáři, asi by se potrhali smíchy. Pokud někdo chce, tak mu tu základní fyziku vysvětlím, ale řešit to tady asi nemá smysl...
20:33:56
13.05.2004
13.05.2004

martyCZ
-> PeterP136: tak tak :o)
20:30:19
13.05.2004
13.05.2004

PeterP136
-> martyCZ: Ide tu vobec o tu drahu? To hadam len keby sme brali do uvahy teplo v pneu (ak tam vobec nejake naviac brzdenim vznika) aby bolo v oboch pripadoch rovnake. Inac tu ide o len hmotnost a rychlost auta a to prepocitat na teplo. Ci s nim zastavim na metri alebo nakilometri, vyvinute teplo bude rovnake.
Ozaj, viete co by sa stalo, keby zemegula zrazu zastavila? :) Okamzite by sa vyparila :).
Ozaj, viete co by sa stalo, keby zemegula zrazu zastavila? :) Okamzite by sa vyparila :).
20:25:32
13.05.2004
13.05.2004

martyCZ
-> Labros: aha, tak puvodne jsem myslel ze to myslis dobre, ale vidim ze dalsi co proste nedokaze akceptovat absolutni zaklad moderni fyziky - zakon o zachovani energie. proste kineticka energie auta se musi nekam prenest - v pripade brzd se premenuje na teplo. pokud stejne auto zastavim na stejne draze, je rozdil energii stejny. pokud jediny rozdil je vzdalenost desticek od stredu kotouce a zanedbame vliv tohoto posunuti na tepelny rozptyl tak vyvinute teplo MUSI byt STEJNE!
kecy o servisech a bodovani desticek by jinde mozna pobavily, tady jsou spis k placi.
jak uz jsem psal nize. inteligentni lide uz pochopili/nasli si sami a ostatni hold budou diskutovat.
timto bych rad podekoval za zajimave tema, bohuzel pokracovani v diskuzi neni nic pro me (mam slaby zaludek
)
kecy o servisech a bodovani desticek by jinde mozna pobavily, tady jsou spis k placi.
jak uz jsem psal nize. inteligentni lide uz pochopili/nasli si sami a ostatni hold budou diskutovat.
timto bych rad podekoval za zajimave tema, bohuzel pokracovani v diskuzi neni nic pro me (mam slaby zaludek

20:15:24
13.05.2004
13.05.2004

martyCZ
-> Labros: s tou praci mas samozrejme pravdu, nevidim ze bychom se nekde rozchazeli, hochu :o)
20:06:29
13.05.2004
13.05.2004

PeterP136
-> Labros: A samozrejme kratsia draha, ale o tu tu nejde, kym neberieme do uvahy teplo vyvinute v pneumatikach. Ale ci bude tepla v pneu viac pri kratsej alebo pri dlhsej brzdnej drahe to netusim. No a ten "zvysok" pode do dosticiek a kotuca a lozisk, spojlerov a pripadne podrazok vodica ak mu uhnila podlaha a pribrzduje si nohami :).
18:48:42
13.05.2004
13.05.2004

Labros
A proč přestaly destičky montované v nejmenovaném servise brzdit? Jednak proto, že menší plocha se rychleji zahřála (brzdicí výkon totiž zůstal stejný), jednak proto, že se zahřátím se jim snížil koeficient tření a bylo to.. Závislost mezi teplotou a koeficientem tření by měla být u lepších destiček menší...
18:45:01
13.05.2004
13.05.2004

Labros
-> PeterP136: Vždyť to odpovídá. Při větší vzdálenosti destiček od středu kola je větší brzdicí moment, větší brzdicí výkon, a proto by do brzdy mělo přecházet víc tepla. No a to odpovídá, protože stejná brzdicí síla x větší obvodová rychlost dává větší výkon, takže to je to větší teplo. Není tam žádný rozpor...
17:04:43
13.05.2004
13.05.2004

Luděk
-> PeterP136: no to já nevím,třeba používali částečně ojeté

15:14:33
13.05.2004
13.05.2004

PeterP136
-> Luděk: To je dobre. :) A to sa dam vojde? To maju tolko aut take hrube origo dosticky?
15:07:44
13.05.2004
13.05.2004

Luděk
-> PeterP136: víš jak se to dělá,normálně na ten plech,který zbyl po ojetých původních destičkách se naboduje svářečkou ta škodovácká,takže to drží a pasuje vcelku spolehlivě
11:28:18
13.05.2004
13.05.2004

PeterP136
Inac niektore veci co som popisal su blbosti (tym myslim priklady), ale to viete, ked su prsty rychlejsie nez rozum :). To s tym ako vznika trenie je vsak fakt. Blbosti su o tom ze sa idealne hladke plochy "zvaria", to plati hadam len pre niektore materialy. A to s tym olejom so uviedol presne naopak :). Teda aj pri zaolejovanych brzdach nejake tie "zvary" sa vyskytnu.
-> Luděk: Lenze aj 120ckove dosticky vyraba asi viacero vyrobcov, nie? Dosticky pre stvorpiestiky aspon vyraba a cenove rozdiely su niekedy pekne (najlacnejsie som videl za necelu stovku a najdrahsie vyse 500 a v specializovanych predajniach mozu mat este drahsie). A ked uz ten servis setril na dostickach, tak tam asi nedaval nejake "120 racing" za kopu penazi :). A navyse ak ich tammuseli napasovavat nejakym drotom :), tak tam asi pekne viali :) (hrkotali, klepali sa :) ).
-> Luděk: Lenze aj 120ckove dosticky vyraba asi viacero vyrobcov, nie? Dosticky pre stvorpiestiky aspon vyraba a cenove rozdiely su niekedy pekne (najlacnejsie som videl za necelu stovku a najdrahsie vyse 500 a v specializovanych predajniach mozu mat este drahsie). A ked uz ten servis setril na dostickach, tak tam asi nedaval nejake "120 racing" za kopu penazi :). A navyse ak ich tammuseli napasovavat nejakym drotom :), tak tam asi pekne viali :) (hrkotali, klepali sa :) ).
11:16:05
13.05.2004
13.05.2004

Luděk
-> PeterP136: jenomže oni dávali 120tkový destičky do zahraničních vozů,který mají všichni minimálně 2x větší originál destičky (plochou) a nebrzdilo to

11:07:48
13.05.2004
13.05.2004

PeterP136
-> Labros: Rychlost pohybu kotuca pod dostickou je trosku nezmyselne brat do uvahy. Ono brzdenie a vlastne trenie je zalozene na tom, ze sa medzi dvoma predmetmi lokalne vytvaraju spoje (v pripade kovov by sa dalo povedat zvary, v pripade inych materialov proste normalne fyzikalne spoje). A trenie je o tom, tieto spoje prerusit.
Ak by boli oba trecie predmety idealne hladke, tak by sa pri spoji proste dokopy hned "zvarili" a auto by s takymi to brzdami okamzite "stalo", teda skor nechalo na ceste napravu :). Kedze vsak brzdy nie su idelna hladke a to nastastie ani ked su zaolejovane :) a tak tam nastava kopec lokalnych zvarov, ktore sa lamu. Co to znamena v praxi:
Ak chcem aby som mal rovnaku brzdnu drahu, tak pri malom kotuci musim zvolit vacsi pritlak. Tym padom dokazem "zvarit" viac vycnelkov. Pri velkom kotuci musim pouzit mensi pritlka a tak "zvarim" sice na rovnakej ubehnutej ploche na kotuci menej vycnelkov ale zase pocas rovnakej brzdnej drahy mi ubehne vacsia plocha kotuca a tak je cekoovo tych "zvarov" rovnako (samozrjeme nie na pocet :) ale na pracu potrebnu na ich prerusenie).
A ratat do celeho brzdenho procesu pneumatiky je sice dobre, ale nie ak porovnavam rozne velke kotuce pri rovnakych brzdnych drahach. Pri rovnakych brzdnych drahach a aj priebehu brzdenia robi pneumatika tie iste pohyby a tak aj energia v nej stratena je rovnaka.
Ak mas vsak namysli ine brzdne drahy (s vacsimi kotucmi moze byt kratsia), tak tam sa energia stratena v pnaumatike meni ale ako to neviem posudit. Celkova energia, ktora sa vsak musi niekam podiet je rovnaka. Auto ma stale rovnaku hmotnost a rchlost.
-> Luděk: To co uvadzas s tym servisom je len dokaz toho, ze to ze ak skodovky niekomu brzdia nahovno, tak tam ma podobne onicom dosticky ako tam daval ten servis. Keby tam davali nejake dosticky za 1000 a viac ale pritom urcene na skodovku a samozrejme by tam aj pevne sedeli tak by to brzdilo lepsie nez urcene dosticky za 500. Samozrjeme ak by platil spravny pomer prachy/kvalita.
Inac mas pravdu, brzdenie nie je len o trecej sile (a pake), je aj o kvalite brzdnych dosticiek a kotucov a odvode tepla (pneumtaiky a tlmice dufam v tejto suvislosti rozoberat nebudeme :) ).
Ak by boli oba trecie predmety idealne hladke, tak by sa pri spoji proste dokopy hned "zvarili" a auto by s takymi to brzdami okamzite "stalo", teda skor nechalo na ceste napravu :). Kedze vsak brzdy nie su idelna hladke a to nastastie ani ked su zaolejovane :) a tak tam nastava kopec lokalnych zvarov, ktore sa lamu. Co to znamena v praxi:
Ak chcem aby som mal rovnaku brzdnu drahu, tak pri malom kotuci musim zvolit vacsi pritlak. Tym padom dokazem "zvarit" viac vycnelkov. Pri velkom kotuci musim pouzit mensi pritlka a tak "zvarim" sice na rovnakej ubehnutej ploche na kotuci menej vycnelkov ale zase pocas rovnakej brzdnej drahy mi ubehne vacsia plocha kotuca a tak je cekoovo tych "zvarov" rovnako (samozrjeme nie na pocet :) ale na pracu potrebnu na ich prerusenie).
A ratat do celeho brzdenho procesu pneumatiky je sice dobre, ale nie ak porovnavam rozne velke kotuce pri rovnakych brzdnych drahach. Pri rovnakych brzdnych drahach a aj priebehu brzdenia robi pneumatika tie iste pohyby a tak aj energia v nej stratena je rovnaka.
Ak mas vsak namysli ine brzdne drahy (s vacsimi kotucmi moze byt kratsia), tak tam sa energia stratena v pnaumatike meni ale ako to neviem posudit. Celkova energia, ktora sa vsak musi niekam podiet je rovnaka. Auto ma stale rovnaku hmotnost a rchlost.
-> Luděk: To co uvadzas s tym servisom je len dokaz toho, ze to ze ak skodovky niekomu brzdia nahovno, tak tam ma podobne onicom dosticky ako tam daval ten servis. Keby tam davali nejake dosticky za 1000 a viac ale pritom urcene na skodovku a samozrejme by tam aj pevne sedeli tak by to brzdilo lepsie nez urcene dosticky za 500. Samozrjeme ak by platil spravny pomer prachy/kvalita.
Inac mas pravdu, brzdenie nie je len o trecej sile (a pake), je aj o kvalite brzdnych dosticiek a kotucov a odvode tepla (pneumtaiky a tlmice dufam v tejto suvislosti rozoberat nebudeme :) ).
10:26:00
13.05.2004
13.05.2004

Labros
-> martyCZ: a co je asi součin rychlosti a síly? (o tlaku nikdo nemluvil) to je výkon, jestli ti něco říká základní škola, a co je výkon? práce za čas. a co je práce? to je energie. Elementární fyzika hochu!!
10:19:05
13.05.2004
13.05.2004

Luděk
-> Saky: nestavím se ani proti Einsteinům,ani Newtonům (i když si myslím,že tady jsi zrovna měl napsat spíš Pascalům a Newtonům),ale pak jste všichni jako blíže nejmenovaná autodílna,která v rámci úspory finančních prostředků montovala do všech zahraničních vozů destičky ze 120tky,oni totiž jdou nacpat skoro všude,bohužel to má jednu menší vadu,pak to auto brzdí podstatně hůř,čím to asi bude?

09:58:27
13.05.2004
13.05.2004

Saky
kdyz uz tady rozvines nejakou debatu proc ji aspon jednou nedotahnes do konce bud reknes ze se mylis a nebo udas jine dukazy ze se myli ti ostatni? Marty tady napsal jasnny vzorec zavislosti treci sily a plochy a ty s tim porad dokola nesouhlasis.. samozrejme mas pravdu nesouhlasit, ale nereknu jen to je blbe a nedodavam nejake priklady z praxe kdy brzdim kolo prstem nebot to ma jiste naramnou presnost.. a kdyz nesouhlasis se zakladnim fyzikalnim vzorcem, srovnavas dve auta s hmotnosti kralika versus prasete tak to moc objektivni neni..
samozrejme ze to neni jen o presne definici z fyziky nebot ta je idealni tady vstupuje i nekolik dalsich faktoru, ktere ja jsem popsal.. nicmene ty odmitas zakladni fyzikalni zakony a pises ze nejsou pravdive.. tak to taky dokaz..
postav se proti vsem Einsteinum a Newtonum atd a bud ten slavny Ludek ktery dokaze ze jejich nekolik set let stare teorie jsou spatne a ze novodoby pan Ludek z CR dokazal ze to neni pravda.. ja ti pak prijdu potrast od srdce pravici pri predavani Nobelovy ceny a uznam svoji chybu.. ale do te doby nez tady dodas dukaz a ne jen snusku kecu tak verim spis teorii pana Newtona nebo kdo zjistil ten jednoduchy vzorec..
samozrejme ze to neni jen o presne definici z fyziky nebot ta je idealni tady vstupuje i nekolik dalsich faktoru, ktere ja jsem popsal.. nicmene ty odmitas zakladni fyzikalni zakony a pises ze nejsou pravdive.. tak to taky dokaz..
postav se proti vsem Einsteinum a Newtonum atd a bud ten slavny Ludek ktery dokaze ze jejich nekolik set let stare teorie jsou spatne a ze novodoby pan Ludek z CR dokazal ze to neni pravda.. ja ti pak prijdu potrast od srdce pravici pri predavani Nobelovy ceny a uznam svoji chybu.. ale do te doby nez tady dodas dukaz a ne jen snusku kecu tak verim spis teorii pana Newtona nebo kdo zjistil ten jednoduchy vzorec..
09:48:09
13.05.2004
13.05.2004

Luděk
-> martyCZ: jednak se nehádám a druhak Ti ještě musím napsat jednu věc,ať to napsalo kolik lidí chce,tak ještě neznamená,že to tak je (včetně toho,co tvrdím já),jenomže oni ty brzdy nejsou jenom o třecí síle,kdyby to bylo tak jednoduchý,tak mají už dávno všechny auta minimálně 110% brzdy 

09:38:00
13.05.2004
13.05.2004

martyCZ
-> Luděk: hmmm, tak pres veskerou snahu nejsem schopny ti vysvetlit, ze ze se mylis. kdybych si alespon za mak myslel, ze budes ochotny akceptovat to, ze jsi se zmylil, nasel a upravil bych rovnice pro smykove treni v jejich zakladnim itegralnim tvaru a tam by sis to mohl zintegrovat pres jakoukoliv plochu a videl bys. bohuzel, jak uz tady napsalo vice lidi, ty se budes hadat az do konce o svoji "pravde" i kdyz ti ji nekdo odborne vyvrati. jakakoliv dalsi diskuze s tebou je tedy predem ztracena a ja uzaviram (z me strany) tema posouvani pusobiste treci sily ke kraji kotouce a zvetsovani plochy desticek - inteligentni clovek si vse potrebne najde sam pripadne za pomoci mych odkazu a pochopi, jak se veci maji. ostatni se budou bit za nic a na to vam seru.
btw. zvetsena plocha u spojky snizuje opotrebeni a tepelne namahani, nezlepsuje prenos krouticiho momentu.
btw. zvetsena plocha u spojky snizuje opotrebeni a tepelne namahani, nezlepsuje prenos krouticiho momentu.
08:59:48
13.05.2004
13.05.2004

Luděk
-> martyCZ: jenomže pokudže Ty vycháziš z třecích sil (viz definice z encyklopedie),tak zapomínáš na jednu dost podstanou věc,že oni to myslí tak,že pokud máš tělěso o určité hmotnosti a ploše (kvádr),tak jeho třecí síla bude stejná na jakékoli jeho straně,protože se úměrně zvýší,nebo sníží tlak podle plochy,ale pokud budeš mít větší destičku,tak ona bude pusobit na kotouč přes pístek tím samým tlakem,jako ta menší,ale větší plochou,tudíž bude účinnější
jenom odbočení,ale velice příbuzné,to by bylo pak stejný i se spojkou,proč by silnější motory měli větší spojkovou lamelu,když nezáleží na ploše?To by pak mohli nechat lamelu stejnou a jenom zesílit přítlačák

jenom odbočení,ale velice příbuzné,to by bylo pak stejný i se spojkou,proč by silnější motory měli větší spojkovou lamelu,když nezáleží na ploše?To by pak mohli nechat lamelu stejnou a jenom zesílit přítlačák

21:20:48
12.05.2004
12.05.2004

martyCZ
-> Harley: ale proc do toho proboha tahas jeste gumy? takhle se to fakt neda, to tu muzu zacit motat ze tuningove nadstavce na pedalech zlepsi brzdny ucinek, nebot tolik neklouzou a stisk je jistejsi a navic pedal o kousek prodlouzi takze mam vetsi paku.
do riti pokud chcu porovnavat to, jestli se desky hrejou vic nebo min kdyz je namontuju dal nebo bliz ke stredu tak musim dodrzet stejne podminky, tedy stejnou rychlost, hmotnost, brzdnou drahu (idealne i prubeh decelerace), gumy, desticky, kotouce proste vsechno. pak se ma smysl bavit. pokud prohlasim, ze pri vymene kotoucu za vetsi jsem musel vymenit i kola ptz. do 13" se mi nevlezl a tak ted mam 15" a pak z toho vyvodim nake zavery tak je to o howne.
takze budto se tedy budem hadat o tom jestli cervene auto brzdi lip nez modre ptz. cervena ma vetsi odpor vzduchu, nebo prijmeme proste z fyziky veci vyplyvajici fakty, a sice:
a) pouhym zvetsenim plochy desticek k zadne zmene brzdneho ucinku nedojde. (jiste zlepseni muze zajistit pravdepodobne vetsi tepelna kapacita vetsich desticek)
b) posunutim mista, ve kterem brzdna sila pusobi nedojde ke zmene tepleneho namahani desticek. dojde pouze ke zmenseni sily nutne pro dosazeni stejneho brzdneho ucinku. (nevyhodou jsou vetsi rotacni a neodpruzne hmoty vetsich kotoucu a vetsi obvodova rychlost a jeji negativni vliv na soucinitel treni)
z vyse uvedeneho vyplyva ze neni snadna cesta pro zlepseni brzd. jistym resenim je pouzit chlazene kotouce. jeste lepsim resenim pak jine meterialy. pokud by mi nekdo nektery z vyse uvedenych zaveru chtel vyvratit ma moznost.
dekuji.
do riti pokud chcu porovnavat to, jestli se desky hrejou vic nebo min kdyz je namontuju dal nebo bliz ke stredu tak musim dodrzet stejne podminky, tedy stejnou rychlost, hmotnost, brzdnou drahu (idealne i prubeh decelerace), gumy, desticky, kotouce proste vsechno. pak se ma smysl bavit. pokud prohlasim, ze pri vymene kotoucu za vetsi jsem musel vymenit i kola ptz. do 13" se mi nevlezl a tak ted mam 15" a pak z toho vyvodim nake zavery tak je to o howne.
takze budto se tedy budem hadat o tom jestli cervene auto brzdi lip nez modre ptz. cervena ma vetsi odpor vzduchu, nebo prijmeme proste z fyziky veci vyplyvajici fakty, a sice:
a) pouhym zvetsenim plochy desticek k zadne zmene brzdneho ucinku nedojde. (jiste zlepseni muze zajistit pravdepodobne vetsi tepelna kapacita vetsich desticek)
b) posunutim mista, ve kterem brzdna sila pusobi nedojde ke zmene tepleneho namahani desticek. dojde pouze ke zmenseni sily nutne pro dosazeni stejneho brzdneho ucinku. (nevyhodou jsou vetsi rotacni a neodpruzne hmoty vetsich kotoucu a vetsi obvodova rychlost a jeji negativni vliv na soucinitel treni)
z vyse uvedeneho vyplyva ze neni snadna cesta pro zlepseni brzd. jistym resenim je pouzit chlazene kotouce. jeste lepsim resenim pak jine meterialy. pokud by mi nekdo nektery z vyse uvedenych zaveru chtel vyvratit ma moznost.
dekuji.
20:36:45
12.05.2004
12.05.2004

Harley
suhlasim s Petrom136 ze vecsie platnicky ulozene dalej od stredu sa budu menej hriat vdaka lepsej tepelnej kapacite sustavy, ale nesuhlasim s tym ze je prave toto pricina ich mensieho zahrievania.
je to len mala cast celeho problemu. Ako si povedal - energia sa premeni na teplo v trecich segmentoch ano suhlasim. Ale vynechavame najvetsi treci segment a to su pneumatiky - vozovka.
POZNAMKA: nedebatujme tu na takej urovni ze niekto tu bere z praxe, iny nech si pozrie obvodove sily, atd. myslim ze kdo sa pusti do vysvetlenia danej problematiky
tak by sa mal v nej vyznat. Hold niekedy sa ani mne a myslim ze mnohym nechce vsetko rozpisovat. No a ten kto nevie nech sa pyta - radi vysvetlime ved o tom je toto forum.
Ked zablokujem kolesa tak su brzdy v hajzli pretoze s pohybovou energiou uz nenarobia nic. Tu mi odoberie a premeni na teplo "treci segment" pneumatika - vozovka. V jednoduchosti asi takto: ked by sme zvetsovali polomer na ktorom su brzdne dosticky do nekonecna dostali by sme sa k takemu bodu ze by stacilo do nich iba fuknut a koleso by sa zablokovalo. Pri obrovskom polomery by nam stacila nepatrna brzdna sila => nepatrne trenie a o teple vznikane trenim dosticky o kotuc uz nemusime ani vypravat - ako keby nebolo. A kde sa strati pohybova energia? no predsa v sustave pneumatika vozovka. Tato sustava je ako dalsie brzdove oblozenie. A okrem smykoveho trenia je tam aj valive. Preco maju rovnake auta za tych istych podmienok na roznych pneumatykach rozne brzdne drahy? Pretoze kazda ma iny sucinitel smykoveho a valiveho trenia. No a z toho vypliva ze pri brzdeni neabsorbuju energiu len brzdy ale aj pneumatiky.
A ked to vsetko este raz zhrniem tak cim mame dalej platnicky od stredu tym viac ponechavame premenu pohybovej energie na teplo pneumatykam, cize brzdy sa tolko nehreju.
Ale ako ja hovorim treba brat vsetko z mierou a dufam ze je to uz jasne.
je to len mala cast celeho problemu. Ako si povedal - energia sa premeni na teplo v trecich segmentoch ano suhlasim. Ale vynechavame najvetsi treci segment a to su pneumatiky - vozovka.
POZNAMKA: nedebatujme tu na takej urovni ze niekto tu bere z praxe, iny nech si pozrie obvodove sily, atd. myslim ze kdo sa pusti do vysvetlenia danej problematiky
tak by sa mal v nej vyznat. Hold niekedy sa ani mne a myslim ze mnohym nechce vsetko rozpisovat. No a ten kto nevie nech sa pyta - radi vysvetlime ved o tom je toto forum.
Ked zablokujem kolesa tak su brzdy v hajzli pretoze s pohybovou energiou uz nenarobia nic. Tu mi odoberie a premeni na teplo "treci segment" pneumatika - vozovka. V jednoduchosti asi takto: ked by sme zvetsovali polomer na ktorom su brzdne dosticky do nekonecna dostali by sme sa k takemu bodu ze by stacilo do nich iba fuknut a koleso by sa zablokovalo. Pri obrovskom polomery by nam stacila nepatrna brzdna sila => nepatrne trenie a o teple vznikane trenim dosticky o kotuc uz nemusime ani vypravat - ako keby nebolo. A kde sa strati pohybova energia? no predsa v sustave pneumatika vozovka. Tato sustava je ako dalsie brzdove oblozenie. A okrem smykoveho trenia je tam aj valive. Preco maju rovnake auta za tych istych podmienok na roznych pneumatykach rozne brzdne drahy? Pretoze kazda ma iny sucinitel smykoveho a valiveho trenia. No a z toho vypliva ze pri brzdeni neabsorbuju energiu len brzdy ale aj pneumatiky.
A ked to vsetko este raz zhrniem tak cim mame dalej platnicky od stredu tym viac ponechavame premenu pohybovej energie na teplo pneumatykam, cize brzdy sa tolko nehreju.
Ale ako ja hovorim treba brat vsetko z mierou a dufam ze je to uz jasne.
17:28:15
12.05.2004
12.05.2004

martyCZ
-> Luděk: btw. to s tema rychlostma nejak nechapu
17:24:25
12.05.2004
12.05.2004

martyCZ
-> Luděk: chlape, ja uz fakt nevim, ty proste budes trvat na svoji "pravde" az do konce, ze? no evidentne si nebyl schopen kliknout na link tak ja to sem zkopiruju: "Třecí síla nezávisí na velikosti povrchu těles a pro malé rychlosti nezávisí na vzájemné rychlosti mezi tělesy." - toto je prosim citace z nize uvedeneho zdroje (cs.wikipedia.org/wiki/Tře
cí_síla)
17:21:30
12.05.2004
12.05.2004

PeterP136
Vas problem je v tom, ze Ludek a Harley vytvaraju uzavery z praxe, bohuzial neberu niektore veci do uvahy a tak su zavery v tomto pripade nespravne.
Ludek ma pravdu v tom, ze v pripade rovnakeho materialu na kotuci aj na dostickach, bude v praxi ucinnejsia brzda s vacsimi dostickami, pretoze sa vdaka svojej velkosti (tepelna kapacita, tepelna vodivost) neskor spali :), no a spalena asi bude brzdit menej. V praxi to mozno ani velmi nevadi (ak nejde o metre), ved ja som na svojich dymiacih :) brzdach nespoznal nejaky pokles ucinnosti, ale rozdiel v metroch uz mohol byt. Teoreticky vsak ucinnost brzd nezavisi od velkosti dosticiek, zavisi len od materialu kotuca, dosticiek, sily posobiacej na dosticky a vzialenosti "stredu" dosticiek od osi kotuca a v praxi kym sa neroztecu :) dosticky alebo nebodaj kotuc :) to plati takisto..
Harley ma zase pravdu v tom, ze ked dosticky tru na okraji kotuca, tak sa zahreju menej, nez ked s rovnakym ucinkom brzdia pri jeho strede, lenze tu zase ide o plochu kotuca, ktora je na okraji vacsia, takze lepsie odvadza teplo, nez pri strede, kde je trenie na zlomku povrchu oproti okraju. Lenze energia (ak zanedbame trenia netykajuce sa brzd :) ), ktora sa musi niekam vytratit je stale ta ista. Podla zakona o zachovani energie sa ta energia premeni na teplo a to prave v trecich segmentoch, cize v kotuci a dostickach. Akurat rozne velke (tazke) dosticky a kotuc sa aj rozne ohreju.
Ozaj Saky, nepomyslal si nad vodnym chladenim brzd? Nejake prevrtane vodou chladene X piestiky :). To by bolo volaco. To kurna nema len tak hocikto :). Len si robim prdel :).
Ludek ma pravdu v tom, ze v pripade rovnakeho materialu na kotuci aj na dostickach, bude v praxi ucinnejsia brzda s vacsimi dostickami, pretoze sa vdaka svojej velkosti (tepelna kapacita, tepelna vodivost) neskor spali :), no a spalena asi bude brzdit menej. V praxi to mozno ani velmi nevadi (ak nejde o metre), ved ja som na svojich dymiacih :) brzdach nespoznal nejaky pokles ucinnosti, ale rozdiel v metroch uz mohol byt. Teoreticky vsak ucinnost brzd nezavisi od velkosti dosticiek, zavisi len od materialu kotuca, dosticiek, sily posobiacej na dosticky a vzialenosti "stredu" dosticiek od osi kotuca a v praxi kym sa neroztecu :) dosticky alebo nebodaj kotuc :) to plati takisto..
Harley ma zase pravdu v tom, ze ked dosticky tru na okraji kotuca, tak sa zahreju menej, nez ked s rovnakym ucinkom brzdia pri jeho strede, lenze tu zase ide o plochu kotuca, ktora je na okraji vacsia, takze lepsie odvadza teplo, nez pri strede, kde je trenie na zlomku povrchu oproti okraju. Lenze energia (ak zanedbame trenia netykajuce sa brzd :) ), ktora sa musi niekam vytratit je stale ta ista. Podla zakona o zachovani energie sa ta energia premeni na teplo a to prave v trecich segmentoch, cize v kotuci a dostickach. Akurat rozne velke (tazke) dosticky a kotuc sa aj rozne ohreju.
Ozaj Saky, nepomyslal si nad vodnym chladenim brzd? Nejake prevrtane vodou chladene X piestiky :). To by bolo volaco. To kurna nema len tak hocikto :). Len si robim prdel :).
17:15:31
12.05.2004
12.05.2004

Saky
jenze kdyz budes prikladat dva prsty musis zmensit pritlacnou silu na polovinu a bude to porad to samy-)
16:28:00
12.05.2004
12.05.2004

Luděk
-> martyCZ: to máš to samý,jako když si zkusíš ten samý roztočený kotouč zastavit přiložením jednoho prstu,nebo dvou,nebo třech,pokud velikost styčné plochy nemá vliv,tak proč čím víc prstů brzdí,tím dřív se to zastaví?
Jo a jinak popřemýšlej nad veličinami,jako je obvodová a úhlová rychlost
Jo a jinak popřemýšlej nad veličinami,jako je obvodová a úhlová rychlost

15:40:59
12.05.2004
12.05.2004

martyCZ
-> Harley: hmmm, na teplo se premeni veskera energie (mozne jeste nekde jinde na neco jineho, ale ted me nenapada kde a na co by se mela premenit), zalezi pouze kde. pokud budu uvazovat ze vse bude stejne (predevsim rychlost vozidla, jeho hmotnost, velikost rotacnich hmot (tedy stejne kotouce), stejne povrchy (cesta i kotouce), stejne pneumatiky) tak ta energie pohlcena soustavou brzd musi byt stejna at brzdi tady nebo onde, nebo se pletu? a pokud se pletu, rad bych od nekoho slysel v cem. dekuji. 

14:55:11
12.05.2004
12.05.2004

Harley
Martycz: Nesuhlasim s tebou, draha nie je v tomto pripade az taka dolezita. Ide o to ze ked mas platnicky dalej od stredu kotuca tak su schopne vyvolat rovnaky brzdiaci moment pri mensej sile ako ked su bliksie ku stredu kotuca. Kedze potrebuju mensiu pritlacnu silu tym padom je medzi platnickou a kotucaom mensie trenie a mensia produkcia tepla. Je mi jasne ze pohybova energia auta sa musi niekde premenit v tomto pripade vecsina na teplo ale nie je to plnych 100% na brzdacha samotnych. Musis brat v uvahu este aj trenie medzi pneumatikou a vozovkou a este je tam toho vela ale to je zas o ...
Neviem ci by si ubrzdil rozbehnuty bicykel s kopca s celustovymi brzdami pri naboji kolies - akurat by si pekne spalil oblozenie
skus si roztocit nejky kotuc s hmotnostou aspon 1kg o priemere 30cm a skus ho prstom zabrzdit najprv na jeho okraji a potom to skus pri jeho strede - spalis si prst
o ploche platniciek a inych veciach - to sa mi uz nechce
tot vso
Neviem ci by si ubrzdil rozbehnuty bicykel s kopca s celustovymi brzdami pri naboji kolies - akurat by si pekne spalil oblozenie
skus si roztocit nejky kotuc s hmotnostou aspon 1kg o priemere 30cm a skus ho prstom zabrzdit najprv na jeho okraji a potom to skus pri jeho strede - spalis si prst
o ploche platniciek a inych veciach - to sa mi uz nechce
tot vso
13:57:58
12.05.2004
12.05.2004

martyCZ
-> Luděk: K...A nechces se misto permanentniho dokazovani niceho radeji kouknout do nejake knizky?
cs.wikipedia.org/wiki/Tře cí_síla
cs.wikipedia.org/wiki/Tře cí_síla
13:15:12
12.05.2004
12.05.2004

Luděk
-> Saky: jo takže pokud polský FIAT 126P má zadní brzdový váleček rozměrově totožný se 742jkou škodovkou,tak pak mu ty zadní brzdy brzdí stejně,i když má obložení skoro o poloviční ploše? To je trochu směšný,ne? velikost styčné plochy mezi obložením (destičkou) a kotoučem (bubnem) je úměrná zpomalovací energii,tzn. účinnosti brzd,asi jako když máš užší,nebo širší gumy
11:46:08
12.05.2004
12.05.2004

Saky
cim vetsi brzdna plocha tim neni vetsi ucinost to je prave strasny omyl.. nebot z fyzikalniho hlediska plocha nema vliv pouze sila a soucinitel smykoveho treni f fko nezmenis (resp to je dane materialem desticky ale je konstantni) a pokud chces vetsi brzdnej ucinek tak musis zvetsit silu a tu silu zvetsis pouze zvetsenim pistku v brzdici nikoliv vetsi deskou..
11:43:26
12.05.2004
12.05.2004

Saky
z fyzikalniho hlediska nemas pravdu..
uz jsem to napsal nekolikrat ze je dulezita jen plocha pistku a ne plocha desticky na mensi desticku bude vetsi tlak a naopak. takze vetsi desticka se bude akorad min opotrebovavat a lip se chladit..
ano jina smes tim zvetsis soucinitel smykoveho treni jenze to je opet uplne neco jineho..
takhle to je z fyzikalnich zakonu v praxi je to slozitejsi a ve skutecnosti tam nejaky vliv bude diky zmene teploty ale ne nijak vyrazny..
uz jsem to napsal nekolikrat ze je dulezita jen plocha pistku a ne plocha desticky na mensi desticku bude vetsi tlak a naopak. takze vetsi desticka se bude akorad min opotrebovavat a lip se chladit..
ano jina smes tim zvetsis soucinitel smykoveho treni jenze to je opet uplne neco jineho..
takhle to je z fyzikalnich zakonu v praxi je to slozitejsi a ve skutecnosti tam nejaky vliv bude diky zmene teploty ale ne nijak vyrazny..
11:38:42
12.05.2004
12.05.2004

Saky
a co se tyka mych nazoru tak si za nimi stojim, kdyz se podivas tak je tady spousta lidi co nazor nema, pak je tady spousta lidi co ma nazor ktery se vyviji smerem diskuze tzn chvili souhlasi s tim za chvili s tim a nakonec uz ani nevi s cim souhlasi.. ja si stojim za svym nazorem a dokud me nekdo nepresvedci o opaku, a presvedcit myslim nejakym argumentem.. jenze to je tezky nebot nazory tady se stejne nikdy neshodnou tak clovek si nemuze vybrat lepsi nazor..
co se tyka tebe tak ty umis akorad vsechno zkritizovat, vsechno znas, vsechno vis vsechno umis sehnat za pakatel ale vysvetleni, rady a sehnani neceho co popisujes atd se od tebe clovek nedocka a to jiz nekolikrat..
a cloveku co si na tom zalozil vlastni business? to uz zni jako zavist-) kdybych si chtel zalozit business na skodovkach tak urcite ne na modelu "socka edition" ja to delam jen proto ze me to bavi a 120ca je idelani strep kde je co zlepsovat na lepsich autech uz toho moc nezlepsis.. ale neboj se az svymi kurevskymi zisky vydelam na toho dalsiho aston martina tak s tebou prokonzultuji vybavu a barvu... ten prvni uz je podle me -)
co se tyka tebe tak ty umis akorad vsechno zkritizovat, vsechno znas, vsechno vis vsechno umis sehnat za pakatel ale vysvetleni, rady a sehnani neceho co popisujes atd se od tebe clovek nedocka a to jiz nekolikrat..
a cloveku co si na tom zalozil vlastni business? to uz zni jako zavist-) kdybych si chtel zalozit business na skodovkach tak urcite ne na modelu "socka edition" ja to delam jen proto ze me to bavi a 120ca je idelani strep kde je co zlepsovat na lepsich autech uz toho moc nezlepsis.. ale neboj se az svymi kurevskymi zisky vydelam na toho dalsiho aston martina tak s tebou prokonzultuji vybavu a barvu... ten prvni uz je podle me -)
11:32:15
12.05.2004
12.05.2004

Luděk
-> Saky: což je právě hrozný nesmysl,protože velikost destiček dělá velikost styčné plochy s kotouči a tím i velikost brzdné plochy a čím větší brzdná plocha,tím větší učinnost,že?

11:29:41
12.05.2004
12.05.2004

Luděk
ale osobně tvrdím,že na funkčních brzdách u auta má největší vliv druh a kvalita použitých destiček,resp. obložení,u Probečka 2,2 turbo jsme zlikvidovali destičky od Polských soudruhů jedním zabržděním z 220ti takřka na nulu (bohužel cca o 40 metrů později,než jsme chtěli)

11:29:02
12.05.2004
12.05.2004

Saky
ano psal jsem ze velikost desticek nema vliv na brzdny ucinek a na tom jedinem sme se tady shodli zatim uplne vsichni.. az na tebe..
11:27:04
12.05.2004
12.05.2004

Luděk
-> Saky: nakonec,ono člověku,který si na tom založil vlastní business ani nic jiného nezbývá,tomu se říká marketingová a obchodní politika

11:24:13
12.05.2004
12.05.2004

Luděk
-> Saky: už nebudu hledat ten příspěvek,kde jsi tvrdil,že velikost destiček nemá vliv na brzdný účinek a nic jinýho jsem snad ani nekomentoval.Plácáš jenom podobně vlastní názory,jako my všichni ostatní tady,ale pouze Ty se stavíš do role neomylného,nabízejícího optimální (hlavně to nejlepší a nejlevnější) řešení

11:12:06
12.05.2004
12.05.2004

Saky
tak to vidite co clovek to nazor, ale pockejme si na pana Ludka on nam to jiste vysvetli, nebot jeho teorie je jiste spravna kdyz ta moje je spatna.. a nebo to bude jako vzdy ze se jen naveze vsechno pomluvi a argument a odpoved zadna?
10:44:28
12.05.2004
12.05.2004

martyCZ
-> Harley: hehe, nejak si zapomel zapocitat drahu! na obvodu bude vetsi draha, na ktere bude dochazet ke treni, a tudiiiiiiz i vetsi teplo!
proste teplo se nebere odnikud, teplo je premenena kineticka energie auta, nic vic nic min. na celkove ohrati nema vliv, jeslti tlacis u osy nebo metr od ni. volbou vhodne vzdalenosti pouze volis nutny tlak na desticku.
a proc se nedavaji vsude velke kotouce? inu proto, ze se do 13" kol tezko vlezou, treba proto ze s vetsim kotoucem mas vetsi rotacni hmoty, vetsi neodpruzene hmoty a ja spoustu dalsich komplikaci.
proste teplo se nebere odnikud, teplo je premenena kineticka energie auta, nic vic nic min. na celkove ohrati nema vliv, jeslti tlacis u osy nebo metr od ni. volbou vhodne vzdalenosti pouze volis nutny tlak na desticku.
a proc se nedavaji vsude velke kotouce? inu proto, ze se do 13" kol tezko vlezou, treba proto ze s vetsim kotoucem mas vetsi rotacni hmoty, vetsi neodpruzene hmoty a ja spoustu dalsich komplikaci.
20:04:11
11.05.2004
11.05.2004

Harley
brzdna dosticka tlaci na kotuc silou F ktora tam vyvolava treci moment Mt, ktory posoby proti krutiacemu momentu otacajuceho sa kolesa. Krutiaci moment = sila x rameno => cim je platnicka viac vzdialena od stredu kotuca tym vecsi brzdiaci moment vyvola pri rovnakej sile ktora tlaci platnicku na kotuc.
Dalej plati ze cim vecsou silou je platnicka pritlacana na kotuc tym vecsie trenie, cim vecsie trenie tym vetsie teplo
ked to vsetko zhrnieme: cim dalej je brzdna platnicka od stredu kotuca tym lepsi brzdny ucinok a mensie zahrievanie - asi tak
Dalej plati ze cim vecsou silou je platnicka pritlacana na kotuc tym vecsie trenie, cim vecsie trenie tym vetsie teplo
ked to vsetko zhrnieme: cim dalej je brzdna platnicka od stredu kotuca tym lepsi brzdny ucinok a mensie zahrievanie - asi tak