skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Alternator a otacky
prohledat
63 příspěvků (zobrazeno 1 až 50) od 23.02.2004 do 03.03.2004, založil/a
10:47:30
03.03.2004
03.03.2004

King
2 labros: samozrejme, ze mas pravdu. Jednak se proud dodavanej altikem ridi Ohmovym zakonem, ale "strop" je danej odporem a indukcnosti statorovyho vinuti . Diky tomu nemusi mit altik nadproudovou ochranu jako napr. dynamo...
10:30:00
03.03.2004
03.03.2004

Labros
-> King2: myslels to asi dobře, ale jak píšeš "Proste altik dava tolik proudu do zateze, kolik odpovida cca 14V na jeho svorkach a odporu zateze" tak to zní jako že altík může dávat nekonečnej výkon, což možná teoreticky jo ale prakticky má vinutí taky nějakej odpor a tak začne napětí klesat a při velkým proudu by tam už asi nebylo 14 V, a taky kterej motor by to utáhl... Ale teoreticky máš pravdu.
09:39:12
03.03.2004
03.03.2004

King
JohnyJ: Az po tech "3000rpm" se da s tvym prispevkem souhlasit :) Nevim, jak si to predstavujes s tim "dodavanim proudu porad". Proste altik dava tolik proudu do zateze, kolik odpovida cca 14V na jeho svorkach a odporu zateze. Riziko je v tom, ze pri velkem poklesu odebiraneho proudu (priklad: odpojeni aku ) se na vinuti statoru indukuje kratka napetova spicka, ktera muze "prostrelit" usmernovaci diody. Predstava, ze se altik bez zateze napr. pri 5000rpm "skvari" 55A proudu, ktery udajne dodava bez ohledu na zatez je ponekud iluzorni :)
Pokud se podivam do grafu od altiku a vidim, ze napr. pri 2000rpm doda 20A, znamena to, ze pri vybite baterce pere temer vsech tech 20A do baterky. Pokud ta baterka bude naopak plne nabita, pak do ni potece napr. jen 2A. V podstate tohle vsechno uz tady padlo, jenom se snazim vyvracet bludy :)
Pokud se podivam do grafu od altiku a vidim, ze napr. pri 2000rpm doda 20A, znamena to, ze pri vybite baterce pere temer vsech tech 20A do baterky. Pokud ta baterka bude naopak plne nabita, pak do ni potece napr. jen 2A. V podstate tohle vsechno uz tady padlo, jenom se snazim vyvracet bludy :)
21:14:37
02.03.2004
02.03.2004

JohnyJ&120M - zrušená registrace
to mysirda: já teda nevim,ale všude v knížkách píšou,že škoda alternátory(35-42A) dobíjí již od 1000-1200ot/min.což při zpřevodování řemenice na klice ku řemenice na altíku 1,65:1 dává otáčky motoru někde kolem 600 ot/min.
maximální dobíjecí proud alternátoru je opravdu někde až kolem 3000 ot/min.
a jestli někdo odpojujete zátěž od altíku,tak bych pak chtěl ten altr vidět,jak dlouho bude ještě fungovat.jelikož dodává proud do okruhu pořád, tak ho musí něco odebírat.Neodebíráš-nedob íjíš-altik KO.
to Palic: nabíjecí proud NENÍ úměrný vybití baterie.altr pere do obvodu proud pořád podle svojí charakteristiky dobíjecího proudu na otáčkách.Jde jen o to,kolik si ho baterka vezme.
maximální dobíjecí proud alternátoru je opravdu někde až kolem 3000 ot/min.
a jestli někdo odpojujete zátěž od altíku,tak bych pak chtěl ten altr vidět,jak dlouho bude ještě fungovat.jelikož dodává proud do okruhu pořád, tak ho musí něco odebírat.Neodebíráš-nedob íjíš-altik KO.
to Palic: nabíjecí proud NENÍ úměrný vybití baterie.altr pere do obvodu proud pořád podle svojí charakteristiky dobíjecího proudu na otáčkách.Jde jen o to,kolik si ho baterka vezme.
20:15:58
26.02.2004
26.02.2004

Kočislav
Asi tak. Kdybych chtěl takhle někde nahnta výkon, tak bych to viděl účelnější formou krátkodobého odpojení vodní pumpy. To si myslím, že je větší žrout výkonu.
Ale jak bych to udělal to netuším.
Ale jak bych to udělal to netuším.
11:28:13
26.02.2004
26.02.2004

D.J.Vlasta
No nevim jestli je to dobre,nejakym zpuisobem to odpojovat.Kdyz neni velky odber a baterka je dobita,tak relatko samo rozepne dobijeci proud.Altik pak nema zadny odpor,pouze odpor na loziskach.To s tou remenici se delalo spis u kila na ten vetrak ze se spinala spojkou remenice podle teploty.Ten vetrak totiz sezral az 3 Kw z vykonu.
10:29:08
26.02.2004
26.02.2004

Tomáš SK
Dobijaci prud altika je popisany aj v R.M.Cedrychovi - Aby jezdili i po roce 2000, 42A altik tam mal pri 3K otackach okolo 32A (ale radsej sa na to pozrite).
09:18:13
26.02.2004
26.02.2004

King
2 Labros: Tvuj dotaz na CDL regulator je dobrej joke :) Samozřejmě že je elektronickej
2 Tom: Pro udajny zvyseni vykonu se prerusuje "budici" kablik mezi regulatorem a altikem, coz ti prida max. par set wattu. Hlavni pruser aaltiku je zprevodovani do rychla a velky ztraty toho fofrniku co je za remenici ve vysokych otackach motoru. Vypinat samotny buzeni proste udajne moc neprida...
2 Tom: Pro udajny zvyseni vykonu se prerusuje "budici" kablik mezi regulatorem a altikem, coz ti prida max. par set wattu. Hlavni pruser aaltiku je zprevodovani do rychla a velky ztraty toho fofrniku co je za remenici ve vysokych otackach motoru. Vypinat samotny buzeni proste udajne moc neprida...
08:59:56
26.02.2004
26.02.2004

Palic - zrušená registrace
-> Tom: tak jak jsem rikal to byli moznosti jak bych to delal ja........
problem asi budes mit sehnat ten vypinac........
problem asi budes mit sehnat ten vypinac........
08:31:23
26.02.2004
26.02.2004

Tom
Tam neodpojovali řemenici, ale nějakej drát, vypadá to jako ten tlustej na baterku.
07:56:58
26.02.2004
26.02.2004

Palic - zrušená registrace
-> Tom: no nevim jak to melo byt delano ale moznosti je nekolik
1. alternator posunut a mezi remenici a hrideli altiku vlozena spojka ktera zvladne urcite zrychleni (mozna silu), po prekroceni zrychleni (sily) zacne klouzat a remen se toci dal a altik stoji nebo se pomalu otaci.....
2. nekde bude ten tvuj zminovany tlakovy spinac a pri prekroceni urciteho tlaku by se odpojil vystup altiku (mozna by byla potreba ho nejprve odbudit)
no a dalsi moznosti me v tuto chvili nenapadaj..... jsou to zpusoby jak bych to udelal ja.....
1. alternator posunut a mezi remenici a hrideli altiku vlozena spojka ktera zvladne urcite zrychleni (mozna silu), po prekroceni zrychleni (sily) zacne klouzat a remen se toci dal a altik stoji nebo se pomalu otaci.....
2. nekde bude ten tvuj zminovany tlakovy spinac a pri prekroceni urciteho tlaku by se odpojil vystup altiku (mozna by byla potreba ho nejprve odbudit)
no a dalsi moznosti me v tuto chvili nenapadaj..... jsou to zpusoby jak bych to udelal ja.....
23:27:38
25.02.2004
25.02.2004

Tom
Ale mě nejde o vyhození altiku, jde mi jen o krádkodobé odpojení za účelem zvýšení akcelerace. Alespoň tak to bylo popisováno jako malý přínos výkonu.
23:24:09
25.02.2004
25.02.2004

Saky
ale zavodni motory nemaji altik vubec.. kratsi remen sezenes vsude kde prodavaji remeny..
23:04:51
25.02.2004
25.02.2004

Tom
-> Baghira: Ne, ne, byl u toho návodu i nějakej automatickej odpojovač řízenej podtlakem při prudší akceleraci.
23:00:06
25.02.2004
25.02.2004

Baghira
-> Tom: Odpojenim je zřejmš myšleno, že jen sundáš řemenici, která pak nemá takovej odpor. ale kde pak sehnat kratší jen mezi čerpadla to nevím...
22:55:10
25.02.2004
25.02.2004

Tom
Přátelé, když se v tom tak vyznáte. Někde jsem čet že odpojením alternátoru lze dosáhnout malého zvýšení výkonu, a pozor otázka: odpojení jakeho drátu maj na mysli? Mám altik novější konstrukce. Děkuji odborníkům za odbornou radu, neodborníkům ho hodim na hlavu až ho spálim.
21:50:17
25.02.2004
25.02.2004

Gryzly
Nezáleží taky na tom jesli odpojíte od baterky + nebo - ? Mě když před dvěma měsícema odpadl + od baterky tak my světla svítily ještě asi víc jak xenony. ve tmě mě aj osňovaly kontrolky v palubce. Musel jsem vyměnit asi tak 15 žárovek včetně halogenů, a dvouvláken v zadku (ne v prdeli ;-) ). Taky došlo relé. regulovalo pak na 18V. Koupil jsem nové za 160Kč. Je to českej výrobek, kterej regujuje na max 14,1V.
20:29:46
25.02.2004
25.02.2004

Kočislav
To Palic: Ten postup s vyndáním aku při současném rozsvícení světel jsem četl už někde v nějakých socialistický materiálech, kde ho uváděli jako řešení problému, když nám v zimě odejde baterka, startujeme na jinou, kterou pak zase po nastartování prohodíme za tu špatnou.
Takže je to postup, který by měl být v pořádku.
Takže je to postup, který by měl být v pořádku.
17:42:32
25.02.2004
25.02.2004

Saky
ja to poznavam tak ze zadnej nemam.. -) resp je v altiku
17:40:42
25.02.2004
25.02.2004

Labros
Takže jak poznáváte elektronický regulátor? plechová krabička? takový jsem měl a vypadal že je ještě z výroby. Teď mám s plastovou, výrobce CDL, model ER-01-14V a ten je elektro nebo mechanickej?
17:37:33
25.02.2004
25.02.2004

Labros
-> D.J.Vlasta: No tak to měl velký štěstí, že mu nebouchla (ta baterka) v autě, jako mýmu známýmu, kterej zrovna vezl na zadním sedadle těhotnou snachu, a prej to byla větší prda než granát. Ale jinak to dopadlo v poho.

14:30:20
25.02.2004
25.02.2004

Palic - zrušená registrace
fajn........ ja si privezu dlazebky svoje........ :))
nekdy se stane ze clovek placne hovadinu i me se to stalo.....
jen detail ten pokus jsem delal proto ze jsem si myslel ze mam v haji regulator a v tu chvili me napadla tato vjec (odpojeni baterky za chodu) a cekal jsem to co se opravdu stalo regulator udrzoval korektne napeti na vystupu (max. napeti je 14,8 -> to uz dostava na prak baterka kdyz je pripojena a je na ni toto napeti pri nabijeni).......
nekdy se stane ze clovek placne hovadinu i me se to stalo.....
jen detail ten pokus jsem delal proto ze jsem si myslel ze mam v haji regulator a v tu chvili me napadla tato vjec (odpojeni baterky za chodu) a cekal jsem to co se opravdu stalo regulator udrzoval korektne napeti na vystupu (max. napeti je 14,8 -> to uz dostava na prak baterka kdyz je pripojena a je na ni toto napeti pri nabijeni).......
14:13:56
25.02.2004
25.02.2004

Labros
nechci číst celou debatu, ale koukni se na graf co je v Andrtovi (můžu jen říct, že dobíjí už od 1000 otáček.)
14:10:49
25.02.2004
25.02.2004

Luděk
-> Palic: yes piš a kamenovat Tě budeme až na sraze
nechám přivézt fůru dlažebek,ať to máš rychle za sebou


13:57:52
25.02.2004
25.02.2004

King
2 Palic: Ale naopak, pis, pis, pis. Tvoje prispevky maj aspon hlavu a patu :c)
13:21:53
25.02.2004
25.02.2004

Palic - zrušená registrace
koukam ze mi nevjerite ale opravdu jsem tak ucinil a altik to prezil..... mozna ze jsem mel stesti........ ale to je jedno....... klidne si to skuste pokud na to mate odvahu..... ja jsem se nebal a nic se nestalo....
asi nema smysl prispivat kdyz vite vsechno, nejsem vsevjed ale ledacos vim.... neni to vychloubani..... proste se priste nebudu snazit.... ukamenujte me........ dik :(((
asi nema smysl prispivat kdyz vite vsechno, nejsem vsevjed ale ledacos vim.... neni to vychloubani..... proste se priste nebudu snazit.... ukamenujte me........ dik :(((
12:56:33
25.02.2004
25.02.2004

King
2 Dj Vlasta: Pokud pri rozsviceni svetel ve volnobehu poklesnou otacky motoru , znamena to opravdu ze aku je dobijen? :)
12:51:51
25.02.2004
25.02.2004

King
Pokud proste mas altik zatizenej 10A svetlama, pak odpojeni baterky neni zadna katastrofa, bez svetel bych se uz trosku bal...
12:51:22
25.02.2004
25.02.2004

D.J.Vlasta
Altik dobiji uz pri volnobehu,sice nepodava plny vykon.Vetsinou se pozna ve volnobehu kdyz rozsvitis svetla ze motor mirne zpomali.Jeste mam jednu kuriozitu.Deda mel svoji 105 v servisu,menili mu rozvodovej retez a meli dole altik.A kdyz jel domu ze servisu tak rikal ze smrdela v aute kyselina z baterky.Tak jsem na to mrknul,natocil jsem to altik uplne hvizdal jako kdyz je v plny zatezi.Svetla svitily napul a relatko bylo horky jako krava.Potom jsem zjistil ze ty debilove prehodili kabely na buzeni altiku od relatka.Altik dobijel naplno proto smrdela ta baterka.Nastesti nic neodeslo.Takovy jsou experti v servisech.
12:44:59
25.02.2004
25.02.2004

Palic - zrušená registrace
jooo jinak ten pokus jsem provadel na repasovanem 55A altiku........ a prezil to bez problemu.........
12:43:22
25.02.2004
25.02.2004

King
To Ludek a Ctverak: Jestli jste pozorne cetli Palicuv prispevek, jiste vam neuslo, ze mel pri tom zapnuty svetla a pravdepodobne to delal pri volnobehu, kdy jde do baterky pri rozvicenych svetlech minimalni proud.
12:42:32
25.02.2004
25.02.2004

Palic - zrušená registrace
for ctverak: mam elektronicky regulator..... plechova krabicka..... horsi by to bylu u mechanickeho regulatoru tam by ta spicka byla vjetsi........... u elektronickeho to stoupne pomaleji jelikoz ma rezonanci regulace kolem 1,5 sekundy..........
11:02:53
25.02.2004
25.02.2004

Ctverak
Zrejme ma Palic docela rychly regulator, kdyz prezily diody odpojeni Aku. Tu napetovou spicku bych nechtel ani videt.
10:37:37
25.02.2004
25.02.2004

Luděk
-> Palic: odpojovat akumulátor za běhu motoru,Ty jseš teda odvaha,je s podivem,že to ve zdraví přežily diody

08:08:55
25.02.2004
25.02.2004

Palic - zrušená registrace
nakonec jsem dal jinou byterku a bylo po problemech.....
jinak maximalni proud altik doda jak uz tady par lidi napsalo po cca 1500 otackach.....
jinak maximalni proud altik doda jak uz tady par lidi napsalo po cca 1500 otackach.....
08:05:59
25.02.2004
25.02.2004

Palic - zrušená registrace
Vim ze jsem nerekl to co chtel Mysirda vjedet ale reagoval jsem na ten prispevek pod mym, jde o to ze alternator nabiji uz od 1000 otacek ale dochazi tak k zajimave vjeci pokud by jste po nastartovani rozsvitily svetla a za chodu odpojili baterku tak vam to nechcipne ale bude to svitit..... mam 42A altik a tento pokus jsem provedl (nebylo mi porad jasny ze mam vytlucenou baterku a pri mereni napeti v ruznych otackach na vystupu z altiku jsem mel porad napeti pohybujici se pod 13,5V takze jsem se nastval a udelal jsem tento pokus, svetla svitili a po odpojeni baterky napeti stouplo na 14,5V takze vjetsinu proudu mi sebrala baterka (mereni bylo jen o napeti, proud jsem nemel jak merit) proto mozna byl muj prispevek trosku jinde.........
21:09:15
24.02.2004
24.02.2004

Michalvb - zrušená registrace
Nad 2000 dává stoprocentní výkon 50 A alternátor, pokud je ok. Pod 2000 to bývá už méně, hlavně to saje baterie.
15:51:44
24.02.2004
24.02.2004

martyCZ
-> Luděk: samozrejme, ze jsem to cetl, ja jsem o dva prispevky dale doplnil konkretni hodnoty z meho vozu :o)
15:40:28
24.02.2004
24.02.2004

Luděk
-> martyCZ (Martin Sliwka): jsem už napsal úplně vespod,jestli jsi se tam čtením dopracoval
15:02:46
24.02.2004
24.02.2004

martyCZ
-> Luděk: dekuji nacelniku, ze jsi nam to osvetlil, ted muzes teda napsat neco k tematu, co?
14:59:17
24.02.2004
24.02.2004

Luděk
-> Mysirda: to bude nejspíš tím,že web je plný specialistů,jenomže spíš na kecy a tlachání

14:58:21
24.02.2004
24.02.2004

martyCZ
-> Mysirda: jak to, sak jsem ti to psal:
- proud pri volnobehu bez zapnutych spotrebicu cca 4A
- proud pri zvysenych otackach (od cca 1500 na motoru) neco pres 5A a zapnuti svetel zvedlo proud na 15A
z toho vyplyva, ze zhruba nekde kolem 1000-1500 otacek lezi misto, kde zacne rozumne dobijet, podminkou je ale PLNE funkcni regulator a alternator
pokud zapnes svetla leze to nahoru, spis k tem 1500
- proud pri volnobehu bez zapnutych spotrebicu cca 4A
- proud pri zvysenych otackach (od cca 1500 na motoru) neco pres 5A a zapnuti svetel zvedlo proud na 15A
z toho vyplyva, ze zhruba nekde kolem 1000-1500 otacek lezi misto, kde zacne rozumne dobijet, podminkou je ale PLNE funkcni regulator a alternator
pokud zapnes svetla leze to nahoru, spis k tem 1500
14:54:54
24.02.2004
24.02.2004

Mysirda - zrušená registrace
-> Luděk: Taky bych rekl, zatim jsem se teda nic nedozvedel, kazda diskuze se tady akorad otocí v hádání o uplne necem jiném nez byla otazka.
14:24:59
24.02.2004
24.02.2004

Luděk
hmm.,koukám,že jste všichni elektrikáři jak noha a autoelektřikáři obzvlášť,to jsou ty Vaše příspěvky pro Mysirdu velice užitečný

14:01:57
24.02.2004
24.02.2004

King
2 Palic: Tedy ja za moji malickost jsem proti Tvemu prispevku ani nepipnul, takze....:)
13:40:11
24.02.2004
24.02.2004

Palic - zrušená registrace
-> King2: no pripada mi ze se vam muj prispevek nejak nelibil......... co je na tom nepochopitelneho???
13:29:02
24.02.2004
24.02.2004

King
2 Palic: Odpovidam otazkou :) Proc nesmysly?
13:20:36
24.02.2004
24.02.2004

Palic - zrušená registrace
-> King2,Luděk: co to tady placate za nesmysli????
11:01:10
24.02.2004
24.02.2004

King
2 Ludek: Napeti a proud zacal do sebe michat uz nejakej G.S.B.Ohm a zatím nikdo to nedokazal zpochybnit a ze to je uz nejakej patek :)
10:17:35
24.02.2004
24.02.2004

Luděk
-> King2: ták souhlas a ještě navíc bych nemíchal do kupy hrušky a jabka resp. napětí a proud to není dobrý ani v pálence,natož u auta
