skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
aké " cx " ma Škodovka?
11:01:46
11.04.2005
11.04.2005

Labros
-> chooki: já i Saky jsme říkali, že to převaření pomůže, akorát Saky říkal, že se zvýší namáhání.
22:30:00
10.04.2005
10.04.2005

PeterP136
A navyse sa protom dalo aj ovladat auto, lebo kym pri zaciatku brzdenia mal polovicku auta v mojom pruhu, tak ked som bol vedla neho, uz bola polovicka mojho pruhu plna jeho auta :).
22:27:41
10.04.2005
10.04.2005

PeterP136
Trosku mimo temy, ale dnes som si oskusal ci sa da na madator mp4 (puchovska obdoba or34) na mokrej ceste za mierneho dazda behom 50m spomali zo 70 na asi 20km/h (tachometrovych). Nastastie sa da :). Takze som sa nastastie dostal aj dnes z bodu A do bodu B, ale zase som si nemohol dat opravit predok na ucet nejakeho debila, ktory pri odbocavani k motorestu cez protismer neblika a mysli si ze skodovky sa pluzia nanajvys 30km/h.
20:19:47
08.04.2005
08.04.2005

chooki
-> Labros: -> King2: co ackovitost ? ved som to vyriesil, ciastocne, za tym si stojim, aj ked ste tu (najma Saky) pisali ze je to blbost :)
a este sa to bude riesit ked bude cas... (trosku ine sikme ramena)
a este sa to bude riesit ked bude cas... (trosku ine sikme ramena)
16:41:58
08.04.2005
08.04.2005

Labros
-> chooki: My sme protivný, viď 

16:37:00
08.04.2005
08.04.2005

King
2 chooki: Castecne uznavam :) Ovsem po kauze "ackovitosti vlecky" je to stejne co se "mimonstvi" tyce 1:1

13:36:18
08.04.2005
08.04.2005

Labros
-> chooki: nejsem labors :) a King není minno :) takže vedle jsi ty :)) ne, aspoň nějaký fyzikální zákon jsme na to aplikovali, i když ne ten správný, na rozdíl od vás 

13:33:10
08.04.2005
08.04.2005

chooki
-> King2: a co som pisal ? uznas konecne ze si bol mimo ? :) a nehadajjte sa uz (ty a labors :)
12:23:22
08.04.2005
08.04.2005

King
2 Labros: A takze vsechno je nakonec ouplne jinak. Kazdopadne diky za osvetu :) Rozhodne lepsi, nez vykriky do tmy nekterych spoluforistu
Nicmene predpokladame-li auto bez ABS a panicky brzdeni, pak plati puvodni omezeni tiha x smyk.treni...

10:17:42
08.04.2005
08.04.2005

Labros
-> PeterP136: Napadlo mě, že myslíš rozdíl mezi třením ve smyku a v klidu a donutil jsi mě použít Google ;) Pravda je, že dokud se kolo nezablokuje, tak třecí síla není dána tíhou a koeficientem tření, ale je omezená jenom hodnotou, při které se kolo "utrhne". Ta tedy může být i větší, než ta podle zde několikrát vzpomínaného vzorce. Takže opravdu může auto (podle velikosti a kvality pneu) zastavit i na kratší dráze!
viz: fyzweb.cuni.cz/odpovedna/ index.php?od=30&...
je to dokonce aplikované přímo na naši problematiku
viz: fyzweb.cuni.cz/odpovedna/ index.php?od=30&...
je to dokonce aplikované přímo na naši problematiku
18:56:09
07.04.2005
07.04.2005

PeterP136
-> Labros: Ako kde? Vlastne je to jedno lebo aj tak netusim. :) Predpokladam, ze koeficient trenia sa zistuje meranim a nie cistym vypoctom. Tak preto ma zaujima ci je v nom zaratany aj strih materialu. Ak nie, tak tych 15m pre F1 nie je nerealnych. Pretoze nieco insie je tahat kus gumy po asfalte a nieco insie je ju na tom asfalte brusit. Ale ako pisem, nevyznam sa v treni, fyziku som drzal v rukach naposledy pre 10 rokmi. To sa pytam len ako zaujimavost.
18:32:52
07.04.2005
07.04.2005

Gryzly
-> Labros: -> Tomáš SK: jen se smějte i na vas možná dojde.

10:49:48
07.04.2005
07.04.2005

King
2 Vaso: No, to jsou veci mezi nebem a zemi :) Ale navrat mezi bezna auta parkujici na sidlistich a garazich rodinnych domku asi prinese vystrizliveni
Skutecne se asi s vyuzitim aerodynamiky a kdovi ceho jeste brzdna draha o par metru zkratit (nejde o obchazeni fyziky ale o implementaci vice zakonu najednou). Nicmene v mem prispevku slo o to, ze kdosi s nadprumerne vyvinutym ridicskym sebevedomim kritizoval reakci ridice, ktery nevlastni vinou havaroval, a vyslovil tezi, ze s "poradnym" (havaroval s fabii) autem by to slo ubrzdit. Pricemz vzdalenost aut pred nehodou byla udajne cca 40m a rychlost kolem 100km/h. Ackoliv hodne dobra kara muze, jak z nasi debaty vyplynulo, mit brzdnou drahu 100-0 nejakych 35m, presto ani Shumi nehode nezabrani, protoze reacni doba vyjezdeneho, pohotoveho ridice je 0,6s - to je kurevsky dlouhej cas (17m nez zacne neco jako brzdeni). Reakcni casy:
www.pef.zcu.cz/pef/.../NE HODY.htm. BTW: reakcni casy kolem 1,0s zadna vyjimka - to jentak pro ty, co maji potrebu se chlubit 150kou na okresce a tim, ze jsou i tak pro ostatni "bezpecni"

www.pef.zcu.cz/pef/.../NE HODY.htm. BTW: reakcni casy kolem 1,0s zadna vyjimka - to jentak pro ty, co maji potrebu se chlubit 150kou na okresce a tim, ze jsou i tak pro ostatni "bezpecni"

09:25:22
07.04.2005
07.04.2005

Labros
-> PeterP136: Jak bys tam teda ten střih započítal?
22:51:25
06.04.2005
06.04.2005

Vašo
ale noooooo fyzika sa dá oklamať...
Na rýchlosť 100 km/h pilotom F1 postačí 17 metrov a proces zastavenia im potrvá len 1,4 sekundy. Pri ťažkých brzdeniach pôsobí na pilotov preťaženie 5,2G.
www.f1.sk/spravy?clear=1& am...

Na rýchlosť 100 km/h pilotom F1 postačí 17 metrov a proces zastavenia im potrvá len 1,4 sekundy. Pri ťažkých brzdeniach pôsobí na pilotov preťaženie 5,2G.
www.f1.sk/spravy?clear=1& am...









18:19:22
06.04.2005
06.04.2005

PeterP136
-> King2: Tak nejak. Myslim, ze kazdy uz videl co zostane na ceste pri panickom brzdeni. Na pneumatike myslim nebyvaju skriatkovia ktori na zapiskanie vybehnu a zacnu malovat asfalt ostopet alebo o stodvadsat :). Ak je v tom koeficiente zapocitany aj strih materialu, ktorym sa prenasaju sily, tak je vypocet OK. Inac je mozna aj kratsia draha nez spominanych 37? metrov. Ale kedze fyziku som mal naposledy pred 10 rokmi, tak uz si na trenie vobec nepamatam.
16:42:38
06.04.2005
06.04.2005

Labros
-> Gryzly: Tobě to zůstalo, viď? 

16:39:08
06.04.2005
06.04.2005

Tomáš SK
-> Gryzly: A ja ze preco mas takeho pekneho smajlika 

16:29:11
06.04.2005
06.04.2005

Gryzly
-> BEYER: no ale když jsi se opřel o těleso X tak jsi měl ještě nějakou zbytkovou rychlost. ;-) Já zpomalil z 80 na 0 za asi 10 sekund. Ale brzdil jsem otáčením auta podél svislé osy a za pomocí skákání přes obrubník a třením o betonovou zeď. ;-)
13:45:21
06.04.2005
06.04.2005

BEYER - zrušená registrace
v jednom musim chookiho podporit :) a to v tom ze porshe zo stajne techart co testovali aj na uz spomenutom DSF malo brzdnu drahu okolo 32.7m mno na shadine mozme snivat... co mozem z vlastnej cestvej skusenosti podotknut tak ja som mal brzdnu drahu zo 110 na 0 33.5m ale tych 33.5m boli len ciary a potom som sa uz oprel o teleso X
mno a poupravil troxu plexy
takze aj na shade sa ta zbrzdit na zo 100-110 na 0 na 33.5m ale zas za akych podmienok 



09:04:34
06.04.2005
06.04.2005

King
2 PeterP: To jako, ze pri tom brzdeni necham na asfaltu 5mm vzorku gumy? :)
19:11:11
05.04.2005
05.04.2005

PeterP136
Ten koeficient trenia v nasom pripade guma-asfalt ma v sebe zahrnute aj strih gumy?
11:43:54
05.04.2005
05.04.2005

Labros
-> King2: Přesně tak.
10:57:14
05.04.2005
05.04.2005

King
2 Labros: Pravdu ďíš :) Jenom to F=m.a, neni to nahodou z dilny nejakyho Isaaca? Konstantinu Eduardovici se to o par stoleti holt hodilo do kramu :)
10:46:53
05.04.2005
05.04.2005

obi_van
-> King2: v tom pripade presne nevim nemeril jsem to!

08:58:11
05.04.2005
05.04.2005

King
2 obi_van: Tak to by nemej nerek i kdyby mu hubu rozparal :) Jak by rekl muj praded.
08:20:58
05.04.2005
05.04.2005

obi_van
-> King2: zalezi hlavne na rameni val.odporu,tedy husteni pneumatik.
16:34:39
04.04.2005
04.04.2005

King
2 obi-van: Schvalne, jakej je pomer mezi trenim a valivym trenim pri brzdeni? 100:1? takze rozdil pri zanedbani 1pct? Ja to nevim, ptam se?

13:47:58
04.04.2005
04.04.2005

obi_van
ono taky nejde jen o idealni treni,tedy T=F.ni

10:46:47
04.04.2005
04.04.2005

Labros
-> Labros: äby upřesnil tu první větu, to omezení je v tom že ten koeficient nemůže být větší než jedna, aspoň v našem světě
10:43:21
04.04.2005
04.04.2005

Labros
-> Vašo: asi to nechápeš, ale to fyzikální omezení je v koeficientu tření mezi pneumatikama a silnicí... jestli připočteš nějaký další tření mimo odporu vzduchu ti to všechno tak maximálně zlepší brzdy pokud jsou nefunkční.. a jediný zo ti ještě může pomoct je křídlo který zvětší přítlak anebo brzdnej padák.. bych chtěl vidět co jste počítali. a ten vzorec není na 165/80 ale na ideálně přilnavý gumz třeba velikosti celýho auta - fyzika možná není tvoje silná stránka ale nic si z toho nedělej, jiní na tom nejsou líp - někdo zase nechápe že ten vzorec je pro ideální podmínky a myslí si, že když do něj přidá dalších deset proměnných tak obejde základní fyzikální zákon - to je jako kdyby si někdo myslel, že motor rakety překoná zákon F=m.a, kterej před sto lety pro ni napsal Ciolkovskij, tím že bude uvažovat tvar trysky, složení paliva, atd. Možná že formule zabrzdí pod 30m protože má spojlery na přítlak, ale nespolýhal bych se na to při jízdě vaší nebo mojí škodovkou.
09:26:07
04.04.2005
04.04.2005

King
2 chooki: viz Saky
Zkus si pod "telesem s parametry auta" predstavit plechovou krabici s Cx 0,3-0,35 a hmotnosti cca 900-1200kg na 4 pneu bezneho rozmeru rekneme 165-185/xx
Jinak panova vyzva k vetsi skromnosti mi vyvolala ve tvari lehky usmev :)


21:12:10
03.04.2005
03.04.2005

Saky
ja se Vam do toho nechci plist ani sem to vsechno necetl.. ale pokud udavaj koeficient treni 1 coz je pro 99pct lidi tady na webu asi fyzikalni maximum.. tak s jakymkoliv mensim koeficientem se ta draha zvetsuje..
a ono brzdit ze 100 nebo z 280ti tak tam uz se to neda idealizovat a zanedbavat odpor vzduchu proto to muze vyjit vic.. ale ze 100 na nulu 2g nikdy nemuzes udelat
a ono brzdit ze 100 nebo z 280ti tak tam uz se to neda idealizovat a zanedbavat odpor vzduchu proto to muze vyjit vic.. ale ze 100 na nulu 2g nikdy nemuzes udelat
22:35:54
01.04.2005
01.04.2005

Vašo
-> Labros: to je pravda tych 2G pisali o tom a hovorili to aj v telke skoda ze F1 ma pod 30m
no a ta brzdna draha... hmm my sme to tiez pocitali v skole a zistili sme ze je to blbost lebo tam musis pripocitat hrozne vela odporov aby ti vysla skutocna brzdna draha... skus si vypocitat btzdnu drahu z 5km/h a vynde ti ze zabrzdis na fleku co je blbost ked mas aspon 205 gumy a slusny asfalt ten vzorec je na auta ktore maju gumy 135/70 ze by vypocet na TICO...









12:29:56
01.04.2005
01.04.2005

Labros
-> chooki: To že má formule 2-3g máš zase odkud? To je z toho že King napsal, že mu to vyšlo přes 2g? Já jen že předtím jsi o žádných g nemluvil ani v těch tvých magazínech o nich myslím nepsali 

12:04:22
01.04.2005
01.04.2005

chooki
Chlapci chlapci to fakt nemate co robit ? Vas to bavi ? King napisal blbost, uz len definicia typu “teleso s parametry auta” vyvolava usmev…F1 neni teleso s parametry auta ???! 39.33 podla vzorceka, tak uz to neni 37 m ? chlapi hadzete tu cisla, numera, a ked nieco napisem, v dobrom, tak sa hned urazate…
King sem pletie reakcny cas vodica a samotnu brzdnu drahu auta…tak to mozem napisat ze tam sedi dedko s reakcnym casom 1 sek , a hned je to o 30m viac…
jasne, ten vzorcek, co k tomu povedat…realita nefunguje podla vzorca s jednou premenou, je to podstatne zlozitejsie, napr. Len sucinitel trenia sa meni pocas brzdenia, len mimochodom, a neda sa s urcitostou vypocitat... formula ma 2-3g v pohode…,
no vidis Labros, necitas nic a potom mudrujes :) bezne, lepsie auta (imprezy, 911, M3) mavaju v pohode okolo 30-33 m, ale ved ked mi neverite, je to vasa vec...chlapi trochu skromnosti, uz na to nebudem dalej reagovat, strata casu... :) ale no mudrujte si, kludne dalej, neberte na mna ohlady : )
King sem pletie reakcny cas vodica a samotnu brzdnu drahu auta…tak to mozem napisat ze tam sedi dedko s reakcnym casom 1 sek , a hned je to o 30m viac…
jasne, ten vzorcek, co k tomu povedat…realita nefunguje podla vzorca s jednou premenou, je to podstatne zlozitejsie, napr. Len sucinitel trenia sa meni pocas brzdenia, len mimochodom, a neda sa s urcitostou vypocitat... formula ma 2-3g v pohode…,
no vidis Labros, necitas nic a potom mudrujes :) bezne, lepsie auta (imprezy, 911, M3) mavaju v pohode okolo 30-33 m, ale ved ked mi neverite, je to vasa vec...chlapi trochu skromnosti, uz na to nebudem dalej reagovat, strata casu... :) ale no mudrujte si, kludne dalej, neberte na mna ohlady : )
11:17:15
01.04.2005
01.04.2005

King
Diky nacelniku, ze sem me zastal :) Mno, asi na tom neco bude.....ale v jedny encyklopedii, co jsme klukovi koupily je udaj, ze F1 dokaze zabrzdit z 290 na 60km/h za 2,8s, coz znamena zrychleni pres 2g
Ale pravda, ja jsem se posychroval tim "telesem parametru auta" - proste auto pro 9 z 10 lidi :c)

11:08:50
01.04.2005
01.04.2005

Labros
39.33m. Ovšem zapomněli jsme na tunerovy spojlery, které zvyšují přítlak a tím i maximální brzdnou sílu. To je ta formule 1 (čili těleso o parametrech auta.)
11:03:22
01.04.2005
01.04.2005

Labros
-> King2: to víš že děláš chybu, hádáš se s chookim. On má vždycky vlastní řešení, a protože jsi napsal o svojí středoškolské fyzice a nenapsal jsi, že na vejšce už nám nic lepšího k tomuhle neřekli, tak on teď napíše že on na vejšce studuje auta a pročítá stohy tuningovejch magazínů a kouká na spoustu sportovních kanálů a přídavkem ještě na F&F 1, 2, 3, 4.... Ale když někdo kdo má praktický znalosti něco napíše, tak on z toho má vždycky legraci.
10:47:55
01.04.2005
01.04.2005

King
2 chooki: A jestli vis neco, co my nevime, tak se aspon podel. Ja se svoji stredoskolskolskou fyzikou jsem dostal v jedne debate vysvetleni, kterymu diky omezenemu rozhledu verim, ze: Teleso (auto) ma hmotnost m a gravitacni zrychleni je g, sila kterou je auto pritlacovany k silnici (tiha) = m x g, nejvetsi dosazitelna brzdna sila je tiha telesa x koeficient treni (ten je max.=1) . Cili auto nemuze byt brzdeno silou vetsi, nez je jeho tiha. Dale brzdna draha - s=1/2 x a x t^2, kde a=g (tj. (9,81m/s^2, pro idealni pripad koeficientu treni =1) a t= delta v/g........No a ted jsem si to prepocital a vychazi to asi 39m :) Delam nekde chybu? :)
10:02:06
01.04.2005
01.04.2005

K.D.B.
Garde má Cx 0,395, 120/82 má 0,415
09:25:14
01.04.2005
01.04.2005

Labros
-> strucy: Já ten Tuning magazine nikdy nečetl. Fakt je o tolik důvěryhodnější, než podobný plátky běžně dostupný na trhu?
09:24:12
01.04.2005
01.04.2005

Labros
-> chooki: ty si pod pojmem "těleso parametrů auta" představuješ formuli 1 se zahřátými pneu a prázdnou nádrží? Hm, fantazii se meze nekladou.
Možná bys sem měl psát častěji, protože my se taky občas chceme pobavit, jako ty.
Možná bys sem měl psát častěji, protože my se taky občas chceme pobavit, jako ty.
09:07:07
01.04.2005
01.04.2005

King
2 chooki: Hele, panacku, neprekrucuj moje slovicka :) Napsal jsem "....pri nejidealnejsich podminkach se teleso parametru auta ...." , cimz mela moje malickost na mysli teleso tvaru a hmotnosti auta, protoze 1t tezka plechova tabule s celni plochou stovek m2 ti ze 100km/h na 0 zastavi takrka "na fleku" a to nemusi mit ani brzdy
I kdyz uznavam, ze pri vypoctu teoreticky dosazitelny brzdny drahy se zanedbava odpor vzduchu, kterej tomu brzdeni pomaha. No a pro ty, co si fakt dal myslej, ze to pri "kilu" zastavej na 35m jeste rypnu, ze ta pulvterina od zaregistrovani prekazky do zacatku brzdeni je 14m navrch


08:51:07
01.04.2005
01.04.2005

chooki
-> strucy: ale ta 130 RS-ka je tam popi*i dobra, co ? :) alebo aj to zlte Mko...inac toto cislo im celkom vyslo, aj ked ako ostatne tuning casaky, fotky fajn, ale text o nicom...
00:25:53
01.04.2005
01.04.2005

strucy
-> King2: spresnenie EVO stedené 35,1 m ,zohriate 33,8 m STI studené 32,2 m ,zohriate 32,7 m
00:01:24
01.04.2005
01.04.2005

strucy
-> King2: pozri si posledný časák tuning magazine český , je tam test EVO VIII a impreza WRX STI brdná dráha u imprezy je okolo 32 m pri studených brzdách a pri zahriatych je 33 m a EVO 35,.. a zohriate 34,..

21:22:31
31.03.2005
31.03.2005

chooki
ma to vyznam, vecne proti niekomu bojovat ? mam toho dost chlapi cely den v robote, teraz si robim veci na auto...fakt len najmenej, pozrite si niekedy aspon blbe DSF, track testy v motorvisione, udavaju tam aj brzdnu drahu...
okrem toho, king, sa mi pacia definicie typu "najidealnejsie podmienky a parametry auta"...pre mna to moze byt kludne F1 so zohriatymi pneu, prazdnou nadrzou...jasne ale musi mat brzdnu drahu najmenej 37m lebo menej to nie je mozne...
okrem toho, king, sa mi pacia definicie typu "najidealnejsie podmienky a parametry auta"...pre mna to moze byt kludne F1 so zohriatymi pneu, prazdnou nadrzou...jasne ale musi mat brzdnu drahu najmenej 37m lebo menej to nie je mozne...

20:18:39
31.03.2005
31.03.2005

PeterP136
-> chooki: Ake dva litre? pokial viem tak pri 90km/h mali ziguliky pod 7l. Aspon ten s riadenym karburatorom mal 6,5l. A skodovica so 136 mala 5,6l. A u espera a nexie je rozdiel viac nez pol litra pri identickych motoroch a myslim aj napravach akurat inej kasni. odpor vzduchu je svina. U skodivky ti spravi protivietor liter v spotrebe tym smerom ktorym nikto z nas nechce.
-> itchy: Je to mozne. Piseme obaja o 1,5 dohc? To je uz dost novy motor (zacali ho montovat myslim v 95) ale mozno to bol smejd. Aj ked tych 9l to vyzera na poskakovanie po meste alebo na starsi 2liter s 8ventilmi spred 90 roku.
-> itchy: Je to mozne. Piseme obaja o 1,5 dohc? To je uz dost novy motor (zacali ho montovat myslim v 95) ale mozno to bol smejd. Aj ked tych 9l to vyzera na poskakovanie po meste alebo na starsi 2liter s 8ventilmi spred 90 roku.
20:15:05
31.03.2005
31.03.2005

Rudo (MDY)
Mne kolega tvrdil ze 120-ka ma cx=0.46 a raprd 0.43, ci je to pravda neviem, ale ked sme sa hrali s pocitacom a servisnou knihou ku skodovke a tymito hodnotami vyslo nam zhruba take zrychlenie a maximalna rychlost ako je udavane v knihach.