
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Předřadný odpor / startér / baterka
prohledat
30 příspěvků (zobrazeno 1 až 30) od 04.01.2005 do 06.01.2005, založil/a Jirik [toreádor] - zrušená registrace
11:52:44
06.01.2005
06.01.2005

Tomáš SK
-> Pilot 105: -> King2: Dakujem za vysvetlenie 

13:56:58
05.01.2005
05.01.2005

Pilot 105
-> King2: Děkuji za informaci, článek na techwebu si přečtu.

13:53:15
05.01.2005
05.01.2005

King
2 TomasSK: viz Pilotova odpoved. U principu Favozapalovani ta civka predradnej odpor mit nemusi, protoze koncovej stupen ETZ hlida prekroceni proudu civkou a ten moment prekroceni znamena i moment zazehu. Proto i pri poklesu napeti na baterce na treba 8V ma jiskra porad stejnou energii jako pri 14V - neni potreba nic proklemovavat jako u klasickyho kontaktniho zapalovani....
12:19:43
05.01.2005
05.01.2005

Pilot 105
-> Tomáš SK: Fávo cívka nemá předřadný odpor.
10:12:12
05.01.2005
05.01.2005

Tomáš SK
-> King2: Takze dajme tomu, ze by som mal 1kW starter, novu a silnu baterku a Favo zapalovanie (s Favo cievkou). Predpokladajme, ze zapojim predradny odpor tak, aby plnil svoju funkciu a pri startovani sa odpojil. Pocas startovania napr. pocas leta napatie na cievke pri takychto parametroch bude presahovat 8V - nenici sa tym cievka? Sice je to len kratkodobe pripojenie, ale predsa? *Prosim nekamenovat* 

09:15:03
05.01.2005
05.01.2005

King
2 Pilot105: Favo civka ma primarni vinuti s malou indukcnosti a odporem = kratka doba "nabiti se". Je to dulezity proto, ze ETZ ve favu krmi civku jenom radove desitky mikrosekund po minuti se polovych nastavcu v rozdelovaci (analogie rozepnuti kontaktu v normalnim rozdelovaci) a hned po dosazeni 8A se proud prerusi a zazehavame. "Nabiji se" proudem asi 8A a pri trvalym pripojeni na 12V spolehlive shori. 120kova civka je konstruovana na rezim, kdy ji zhruba 50pct casu krmi sepnutej kontakt rozdelovace a pak si uzije par mikrosekund slavy pri vygenerovani VN napeti a dalsich 50pct casu je idle. Proto je dimenzovana na mensi proud, snese trvaly pripojeni na 12V a v bezne pouzivanych otackach je zbytecne krmena proudem a bez uzitku topi. Jak uz napsal PeterP po vyrazeni odporu se 120kova cifka da pouzit ve spolupraci s ETZ, ale spis jenom jako nouzovka (max. proud civkou je asi 5A). Podrobnejc treba v clanku Zapalovani na TechWebu....
03:20:34
05.01.2005
05.01.2005

Pilot 105
Jaký je vůbec rozdíl mezi fávo a 120kovou cívkou, mimo toho, že fávo cívka nemá předřadný odpor.
02:15:08
05.01.2005
05.01.2005

Pilot 105
Tak tady je jeho práce.
02:13:43
05.01.2005
05.01.2005

Pilot 105
Zapojení předřadného odporu už tu někdo kreslil, ale nevím kdo.
22:24:53
04.01.2005
04.01.2005

Jirik - zrušená registrace
Mě se ten původní 0,66 i po výměně futer a uhlíků při točení někdy tak zbrzdil, jako by se zastavil a pak to stejně nahodil. Tenhle se mi líbí, hlavně ten zvuk je pro škádli až nepřirozenej. Od teďka to budu na každým semaforu chcípat, aby si to mohli všichni poslechnout, hehe 

22:14:22
04.01.2005
04.01.2005

Martin
-> Vojta: Tak tak, mam starter s reduktorem stejne jako U-geen akorat jsem to pojistil jeste 60Ah baterkou ;-)
21:09:34
04.01.2005
04.01.2005

U-Geen
-> Vojta: taky mam 44ku... se snizenou hlavou :-) toci to dobre od te doby, co mam starter s reduktorem, seriovej ma se 136kou trochu problemy :-)
20:52:00
04.01.2005
04.01.2005

Vojta - zrušená registrace
ja mam pro 136 taky 44 amperku baterku :) je to v poho ale nejak tezce mi to zacalo tocit starterem. Mam tam origo starter. Nevim jestli by ho nechtelo nejak vypucovat nebo premazat nebo tak.
DA se s tim neco udelat? se startere? nejak ho tak trochu rozchodit?
DA se s tim neco udelat? se startere? nejak ho tak trochu rozchodit?
17:41:43
04.01.2005
04.01.2005

Tomáš
Tu výměnu rozdělovač,cívka,ETZ jsem věděl, ale někde jsem zaslechl (a zřejmě špatně) že se dá zamontit jen ETZ, tak mě to právě udivilo a zajímalo jak to zkombinovat.
17:32:05
04.01.2005
04.01.2005

PeterP136
-> Tomáš: Na to ETZ je potrebne vymenit rozdelovac za favacky (s tou hviezdicou), pridat tam krabizku s ETZ z fava a cievku z fava. Vraj to funguje aj s cievkou zo 120, ale tym by si to riadne oslabil. Zapojit tak ako je to na krabicke s ETZ. Ak tam tu nalepku nemas, tak na nete to zapojenie urcite najdes. Ak nie tu tak u dzona na webe o erkach.
Mne auto rozbehol aj 0,66kW s vypadnutym kablikom pre predradny odpor, takze ak mas elektriku v poriadku (okrem tejto drobnosti :) ) tak sa tym netrap.
Mne auto rozbehol aj 0,66kW s vypadnutym kablikom pre predradny odpor, takze ak mas elektriku v poriadku (okrem tejto drobnosti :) ) tak sa tym netrap.
17:07:11
04.01.2005
04.01.2005

Tomáš
Když jsme u toho zapalovaní, dává se do 120 ETZ z Fáčka? Jestli jo, můžete mi blíže popsat jak co čím nahradit a zapojit?Mám doma jednu ETZ doma a není využítá. Jinak ten 1kW startér mám taky a je to čupr. To překlenutí předř. odporu zatím neřeším, možná to udělám časem,protože on to fakt slušně rozběhne.
16:54:12
04.01.2005
04.01.2005

King
Dneska uz to preklenuti predradnyho jde udelat hodne jednoduse pomoci vykonovy Shottkyho diody. Proste kablik od klicku ke starteru se nastavi tim fousem, kterej po montazi 1kW starteru uz neni kam zapojit a jeho druhej konec je pres nasi diodku napojenej na spojeni odporu a civky. Takhle jsem to mel na S100vkovym starteru v kombinaci se 120kovou civkou - 0,3V ubytku na diode se da ozelet....
16:35:42
04.01.2005
04.01.2005

PeterP136
-> fine_ray: Dobre vravis.
Zapojene je to tak, ze jeden kratky kablik od starteru ide k cievke a je pichnuty tam, kde je orpod pripojeny na cievku. Myslim, ze je cerveny (aspon ak si dobre pamatam, tak som tam taky mal a teraz sa zalepeny len tak hompala v podbehu ako dosledok favo zapalka).
No a dalsi kablik od spinacky ide na ten odpor. V andrtovi je ese schema ako to spravit na skodovke, ktore mali sice cievku s odporom ale este nemali na startere kontakt na priame krmenie cievky. Ale neviem si spomenut ako to vyzera.
Zapojene je to tak, ze jeden kratky kablik od starteru ide k cievke a je pichnuty tam, kde je orpod pripojeny na cievku. Myslim, ze je cerveny (aspon ak si dobre pamatam, tak som tam taky mal a teraz sa zalepeny len tak hompala v podbehu ako dosledok favo zapalka).
No a dalsi kablik od spinacky ide na ten odpor. V andrtovi je ese schema ako to spravit na skodovke, ktore mali sice cievku s odporom ale este nemali na startere kontakt na priame krmenie cievky. Ale neviem si spomenut ako to vyzera.
15:42:50
04.01.2005
04.01.2005

fine_ray
fšem díky! kdyžtak mě opravte:
za normálního chodu.. odpor připojen seriově k cívce.. takže na cívce cca 8V na odporu zbytek. A při startu, odpor překlenutej a na cívce všechno napětí baterky, které pokleslo vlivem velkého odběru startéru.
A zapojeno je to ještě jak?? Mam totiž pocit, že to mam špatně.. páč sem se na to teď o víkendu koukal.
za normálního chodu.. odpor připojen seriově k cívce.. takže na cívce cca 8V na odporu zbytek. A při startu, odpor překlenutej a na cívce všechno napětí baterky, které pokleslo vlivem velkého odběru startéru.
A zapojeno je to ještě jak?? Mam totiž pocit, že to mam špatně.. páč sem se na to teď o víkendu koukal.

15:37:43
04.01.2005
04.01.2005

PeterP136
Ono vyradit ten predradny odpor okrem startovania je trosku nebezpecne. Ty mas myslim motorovy priestor cisty, ale su lempli, ktori tam maju vsetko zasrate od oleja, netesniace hadicky od benzinu a pod a vyradia tento odpor. Tych 5A moze kablik pri stojacom motore a zapnutom zapalovani pekne nazhavit, izolacia sa rozpusti a kontakt ziveho dratu s plechmi vyvola peknu iskricku, ktora moze nieco zapalit. Osobne by som tam ten odpor nechal zapojeny. Ja som jazdil asi rok s vypadnutym kablom na vyradenie odporu zo starteru a nemal som problem nastartovat. Teda kym svinsky nemrzlo.
Inac brat mal vo felicii povodnu baterku 40Ah obycajnu.
Inac brat mal vo felicii povodnu baterku 40Ah obycajnu.
15:18:18
04.01.2005
04.01.2005

Tomáš SK
-> Jirik: Niekde v spleti mailov mam schemu zapojenia, ktoru mi poslali priamo z Magnetonu. Len to bolo v PSP formate a nemal som to cim pozriet....
15:13:57
04.01.2005
04.01.2005

Tomáš SK
-> fine_ray: Tak ako to popisal Eidy, to najdes napisane aj v mudrych knihach (napr. M. R. Cedrych - Opravy vozu Skoda...). Je tam spomenuty pokles napatia az na 7V, preto je cievka stavana na 8V a pocas startu je odpojeny predradny odpor.
13:35:47
04.01.2005
04.01.2005

King
A nebo jak pise eidy - zap. civka je sama o sobe konstruovana tak, ze je schopna dat max. energii jiskry jeste pri poklesu napeti v aute na 8V, ale pri normalnim napeti cca 14V je petreba ji "odlehcit" predradnym odporem.
13:33:17
04.01.2005
04.01.2005

King
2 fineray: Ten odpor omezuje proud do primaru civky na cca 3,5A (do samotny civky by teklo pres 5A a zapalovaci civka by to na stojicim motoru neustala). Asi by slo namotat civku tak, aby predradnej odpor nebyl potreba, ale je tam zase omezeni, ze primar nesmi mit velkou indukcnost. Takze vetsina vyrobcu to resi predradnym odporem, kterej se da vyblokovat pri startu nebo u sofistikovanejsich amaterskych konstrukci i pri otackach nad cca 4000rpm....
13:32:07
04.01.2005
04.01.2005

Eidy
Když startuješ, dojde k úbytku napětí v síti auta. Takže, aby měla jiskra dostatečnou energii, je přemostěn předřadný odpor. Protože indukčka je ve skutečnosti 8mi voltová (teď si nejsem jistej).
13:17:59
04.01.2005
04.01.2005

fine_ray
čistě z eletrotechnického hlediska ta baterka fungovala velmi správně, má držet co nejdýl a pak na zatěžovací přímce bum dolů 
Může mi někdo přesně(!) vysvětlit funkci toho odporu prosím? Nechce se mi to studovat v chytré knížce.(funkci tušim, ale přesně jak to funguje ne) určitě nebudu jedinej komu to pomůže.

Může mi někdo přesně(!) vysvětlit funkci toho odporu prosím? Nechce se mi to studovat v chytré knížce.(funkci tušim, ale přesně jak to funguje ne) určitě nebudu jedinej komu to pomůže.

11:08:58
04.01.2005
04.01.2005

Jirik - zrušená registrace
44 Ah jsem měl předtím a vydržela bez problémů asi nejdýl - 7 let. Možná to byla sebevražda, ale nejevila známky volající po výměně. Pak jsem koupil špičkovou značku YUASA, bez jediného problému vydržela doteď. Ale jenom 5 let mrdka jedna.
Jde taky o to, že se s tím teď moc nejezdí, jenom když je sucho.
Včera mi to teda zmoklo, neboť jsem jel na DI, kdyby to chtěli vidět.
----
Včera už ta baterka umřela tak, že se tenhle startér akorát jakž takž roztočil, ale motor ani neblafnul. Určitě bych za tím zvukem nehledal rychloběžnej startér.
Děda přinesl pokusnou žárovku, tu jsme připojili na baterku, normálně svítila a při startování zhasla
. Pak už startér jenom cvakal a během toho co se pokoušel pootočit se sotva zvedly ručky od palivoměru a teploměru a kontrolky hezky zkomíraly.
Takhle naráz se mi zjebla ta tehdá 7 let stará baterka....
Jde taky o to, že se s tím teď moc nejezdí, jenom když je sucho.
Včera mi to teda zmoklo, neboť jsem jel na DI, kdyby to chtěli vidět.
----
Včera už ta baterka umřela tak, že se tenhle startér akorát jakž takž roztočil, ale motor ani neblafnul. Určitě bych za tím zvukem nehledal rychloběžnej startér.
Děda přinesl pokusnou žárovku, tu jsme připojili na baterku, normálně svítila a při startování zhasla

Takhle naráz se mi zjebla ta tehdá 7 let stará baterka....

10:58:34
04.01.2005
04.01.2005

King
Jednak ten starter nezpusobi takovej ubytek napeti a jednak mota motorem o dost rychlejc, takze neni potreba takova rezerva energie jiskry. Baterku bych dal klidne co nejvetsi kapacitu, ktera se ti vejde do kasliku, ale vzhledem k tomu hi-tech starteru a pomeru cena/kapacita je ta 44Ah rozumna.
10:30:44
04.01.2005
04.01.2005

Martin
Ze neni zapojen ten predrazeny odpor nevadi, protoze stater s reduktorem nezpusobi takovy ubytek napeti.
Ad baterie myslim, ze bohate bude stacit 44Ah, i kdyz je fakt, ze Fa/Fe maji tusim standardne neco silnejsiho.
Ad baterie myslim, ze bohate bude stacit 44Ah, i kdyz je fakt, ze Fa/Fe maji tusim standardne neco silnejsiho.
10:02:07
04.01.2005
04.01.2005

Jirik - zrušená registrace
Zapojoval jsem včera novej startér na 120 s reduktorem. Nemá právě už zástrčku na ten předřadnej odpor na cívce. Nechal jsem to tam bimbat, akorát jsem to odpojil i z cívky.
Jenom se zeptám, každej mi říká něco jinýho, vadí něčemu, že to nebude zapojený ?
Viděl jsem někde nějaký schéma na to jak to obejít, ale přijde mi to jako sraní navíc, na který nemám náladu.
Jinak to vypadá, že mi umřela i baterka, kurva drát. Holt má už 5 let.....
---
Jakou baterku mi doporučíte pro 136ku ?
Na 105ku jsem dával normálně 40 Ah a stačila, nepotřeboval jsem jí skoro vůbec dobíjet. Má smysl dávat nějakou s větší kapacitou když nechám dobíjecí soustavu tak jak je ?
Jenom se zeptám, každej mi říká něco jinýho, vadí něčemu, že to nebude zapojený ?
Viděl jsem někde nějaký schéma na to jak to obejít, ale přijde mi to jako sraní navíc, na který nemám náladu.
Jinak to vypadá, že mi umřela i baterka, kurva drát. Holt má už 5 let.....

---
Jakou baterku mi doporučíte pro 136ku ?
Na 105ku jsem dával normálně 40 Ah a stačila, nepotřeboval jsem jí skoro vůbec dobíjet. Má smysl dávat nějakou s větší kapacitou když nechám dobíjecí soustavu tak jak je ?