Hladký chod a rezonance motoru 120/136

prohledat
11 příspěvků (zobrazeno 1 až 11) od 14.10.2025 do 15.10.2025, založil/a Erdbeer_schok
řadit dle data
11:22:18
15.10.2025
minno
-> Bukaj: Nehádam sa, ale gro odhlučňovacích prvkov som na auto montoval až po výmene motora 120 -> 136.
Skôr si myslím, že je to o vnímavosti a hlavne o tom, že málokto vie priamo na jednom vozidle otestovať a porovnať rôzne konfigurácie. Pretože u rozličných kusov vozidiel je to samozrejme individuálne, nakoľko čo auto, to iná hlučnosť (čo je zvlášť u škodoviek dané viacerými vplyvmi - napr. "kvalita karosérie" a podobne) a tak ťažko porovnávať hlučnosť objektívne.
upraveno 2x, naposled 15.10.2025 11:24:21
11:11:02
15.10.2025
Bukaj
-> minno: To nerozporuji, jen jsem psal, že na seriovém voze to prakticky nepoznáš 4
10:58:13
15.10.2025
minno
-> Bukaj: To s tým ale nesúvisí. Skrátka len po samotnej výmene motora sa hlučnosť zvýšila.
10:48:54
15.10.2025
Bukaj
-> minno: No, ale Tvůj vůz rozhodně co se odhlučnění nebyl sériový...3
Psal jsem o seriových vozech 4
10:10:39
15.10.2025
minno
-> Bukaj 15.10.25 09:06:55: Ja som teda v mojej škodovke vnímal rozdiel hlučnosti v interiéri výmenou motora 742.12 za 742.136 (navyše so zvýšeným KP a ostrejšou vačkou). Obidva motory na vlečenej zadnej náprave a ten istý výfuk. Zatiaľ čo so 120 motorom to bolo v tých časoch u mňa už pomerne tiché, so 136 to celkovo viac dunelo.
09:06:55
15.10.2025
Bukaj
-> Erdbeer_schok 14.10.25 11:27:00: Jak zde již naznačil -> darklord: , tak projev "chodu" motoru je závislý mimo jiné na kompresním poměru, obecně bych to zjednodušil na tvrzení, že u konstrukčně stejných motorů (motory Škoda 1000 MB - 135/6) čím větší výkon, tím "hrubší" projev.
Je to dáno nejen kompresním poměrem, ale i poměrem zdvih/objem, časováním ventilů (vačkový hřídel, "C"-vahadla) a dalšími úpravami, které zvyšují výkon motoru (charakteristika zapalování, tvar spalovacího prostoru, sacího a výfukového potrubí) a také vyšší citlivostí silnějších motorů na vyvážení celku (nejvyšší výkon ve vyšších otáčkách).
Takže nejslabší verze (1000MB - 105) budou mít nejuhlazenější chod, o něco výkonnější (1100 - 120L) jen o neznatelný rozdíl hrubší, a nejvýkonnější varianty (110LS, 120LS, 130 - 136) pochopitelně nejhrubší.

V praxi ve škodovce (s motorem vzadu) ale rozdíl v hlučnosti samotného motoru mezi jednotlivými výkonovými verzemi není znát, protože to, co je slyšet či cítit (ať venku mimo vůz nebo v interiéru), je dané uložením agregátu (a tedy rozdíly mezi zmiňovanými typy zadní nápravy - "kyvka" vs. "vlečka") a především výfukem. Takže srovnávat tentýž motor ve dvou úplně odlišných vozech (Rapid/Favorit) vůbec nelze ani z hlediska hlučnosti (úplně jinak uložený agregát a jiný výfukový systém) ani z pohledu jízdních vlastností (jiné nápravy, zpřevodování...)

Takže kdybych to měl shrnout - to, jak se škodovka (s motorem vzadu) projevuje zvukově navenek, je dáno z 99% výfukem...
...a to, jaká je pocitová hlučnost motoru v interiéru, je odhadem 40% výfuk a 60% uložení agregátu (typ zadní nápravy).
Výše uvedené platí pro identickou karosářskou variantu. Pak jsou další rozdíly v přenosu hluku, dané rozdíly mezi konkrétními modely v průběhu výroby... 6
17:31:52
14.10.2025
King
Mozna jsem drobatko paranoidni, ale zda se mi, jako by nekdo testoval shopnosti AI 3
13:48:29
14.10.2025
Bery
to je osvěta, nebo nějaká agitace za návrat ke kořenům, nebo špatně vyloženě naše drbání?
co jestli narazí na vlecku s kyvkou?
12:13:40
14.10.2025
darklord
Tak toto je jasne od podstaty veci kedy ma 136 vyssi kompresny pomer a tym padom trochu tvrdsi chod ako 105/120.
11:39:36
14.10.2025
Tomaso435
Where are you from ? ... :)
11:27:00
14.10.2025
Erdbeer_schok
Zdravím všechny,

Jsem fanouškem a majitelem vozů Škoda s motorem vzadu už více než 25 let, takže v tomto tématu nejsem nováček. Dříve jsem si myslel, že motor 136 je ve všech ohledech lepší než motor 105/120, protože je novější, větší, odolnější atd. Nicméně jsem tu a tam četl nějaké „drby“, že motor 136 je o něco méně plynulý než 105/120 (na rozdíl od veřejného mínění). Jeden ze zdrojů má dlouhodobé prokázané znalosti o starých vozech Škoda, takže mě to opravdu vede k domněnce, že na tom může být něco pravdy.

V modelech Favorit a Felicia má motor 136 delší výfukový systém, zvuk motoru je standardně tišší. Škoda 136 s motorem vzadu používá také více materiálů na tlumení hluku než levnější modely a modernější zadní zavěšení, takže je tišší než 120L. To může být klamné. Zkuste si představit srovnání na podvozku s motorem vzadu, za stejných okolností. Stejný výfuk, stejné zapalování, stejné odhlučnění atd. Sériové motory, žádný tuning. Může to být pravda? Je motor 136 o trochu drsnější? Zní 105/120 o něco hezčeji, plynulejší? Samozřejmě to musí být jen malý rozdíl, nic ve dne v noci.

Použil jsem Google Translate, omlouvám se za chyby.
Extreme Tyres