
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Seřizování a opravy karburátorů Jikov
navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]obrázky [18]:
Text:
Nabídka především pro "Pražáky" a okolí - osobní převzetí, ideálně otestování přímo ve voze......spíše mimo sezónu - od jara do podzimu se věnuji své hlavní obživě a není moc času nazbyt.
Vše je na domluvě ;-)
info:
Správce článku: BukajZaloženo: 01.02.19 00:06 Poslední změna: 01.07.24 22:51
Seřizování a opravy karburátorů Jikov - komentáře:
-> Bukaj: Ještě dumám i o záložním karbu pro černýho bleska.. čistě teroristicky by to chtělo SEDR pro 130 (nebo alespoň 120 "LS", i když k úpravě motoru (optický) "kilo do Franice" je správněji EDSR - i když ne kilí, ale pro 110LS.. Ale ty čísla se mi zase znova studovat nechce..

Nějaké repasované karburátory se zárukou beru na Pohofest, tak kdyby náhodou...
Namátkově pár kousků z nabídky:
SEDR 2933 - nový - 6000 Kč
SEDR 2932 - perfektní stav, funkčně jako nový - 4000 Kč
SEDR 2932 - průměrný stav, funkčně OK (viz foto) - 2700 Kč
SEDR 2935 - perfektní stav, funkčně jako nový (viz foto) - 2500 Kč
BST Š 1000 MB včetně mosazných trubiček k termosytiči - 2500 Kč
BS Š 100 - 1000 - 1500 Kč
a další SEDR, EDSR a BS/T...

Namátkově pár kousků z nabídky:
SEDR 2933 - nový - 6000 Kč
SEDR 2932 - perfektní stav, funkčně jako nový - 4000 Kč
SEDR 2932 - průměrný stav, funkčně OK (viz foto) - 2700 Kč
SEDR 2935 - perfektní stav, funkčně jako nový (viz foto) - 2500 Kč
BST Š 1000 MB včetně mosazných trubiček k termosytiči - 2500 Kč
BS Š 100 - 1000 - 1500 Kč
a další SEDR, EDSR a BS/T...

-> Bukaj: O tom že jich bylo víc jsem tušil, ale takovouhle expertízu jsem ještě neviděl. Super
-> sep: Ano, a i do těch fiatů se dávaly velmi úzkoprofilově. Dávaly se jenom do BIS aut (vodou chlazený motor, hečbek), a spolu s SPDR se tam dávaly nejdříve dovážené WEBERy, potom na velmi krátko právě SPDR, a drtivá většina aut potom měla domácí FOS. I mezi nimi je to takřka jednorožec.

-> sep: Ano, a i do těch fiatů se dávaly velmi úzkoprofilově. Dávaly se jenom do BIS aut (vodou chlazený motor, hečbek), a spolu s SPDR se tam dávaly nejdříve dovážené WEBERy, potom na velmi krátko právě SPDR, a drtivá většina aut potom měla domácí FOS. I mezi nimi je to takřka jednorožec.
-> Tom Troll 02.02.22 20:53:37: :Jikov SPDR,vývojová možnost pro Favorita,nakonec po zásluze vyhrál Pierburg a tak poslední evoluce Jikovu skončila od roku 89 ve Fiatu 126 (700ccm) ,proto ty difuzory atd.
-> Tom Troll: Jenom jedna z evolucí formy na odlitky ufa, předpokládám konec 70. let. Forem bylo několik a podléhaly opotřebení poměrně často. První dvě verze ufa byly na DDSR - -> Bukaj 02.02.22 11:55:48: - symetrická část od příruby k uchycení ke středu ufa bez výztužných žebírek , spodní díl byl též odlitek (šroubky shora s čočkovou hlavou, závity v spodním dílu ufa), ve spodním dílu jen malinká dirka na táhlo, silnější vratná pružina membrány, membrána na táhlu přišroubovaná. Úplně první provedení nemělo vodorovnou plošku u příruby vyplněnou materiálem, byl tam otvor. Později se otvor ve spodním dílu ufa zvětšil.
Pak byly další tři provedení pro EDSR - první vycházelo z předchozího typu - dva díly odlitku, už s výztuhami, šroubky s čočkovou hlavou shora dolů, přišroubovaná membrána na táhlu...
První provedení se spodním dílem, vylisovaným z plechu (a přišroubovaným šroubky s válcovou hlavou a pružnou podložkou zdola nahoru), bylo právě to s nápisem Jikov.
Další provedení bylo úplně stejné, jen už bez nápisu - toto vydrželo ve výrobě cca do roku 84 nebo 85. Někdy od začátku 80. let byla membrána na táhlo nýtována (namísto původního provedení se závitem na táhlu).
Poslední provedení ufa nemělo uvnitř "doraz" membrány (úspora materiálu) Toto provedení má drtivá většina SEDR karburátorů.
Třeba někdy v zimě dodám fotky s rozdíly...
Pak byly další tři provedení pro EDSR - první vycházelo z předchozího typu - dva díly odlitku, už s výztuhami, šroubky s čočkovou hlavou shora dolů, přišroubovaná membrána na táhlu...
První provedení se spodním dílem, vylisovaným z plechu (a přišroubovaným šroubky s válcovou hlavou a pružnou podložkou zdola nahoru), bylo právě to s nápisem Jikov.
Další provedení bylo úplně stejné, jen už bez nápisu - toto vydrželo ve výrobě cca do roku 84 nebo 85. Někdy od začátku 80. let byla membrána na táhlo nýtována (namísto původního provedení se závitem na táhlu).
Poslední provedení ufa nemělo uvnitř "doraz" membrány (úspora materiálu) Toto provedení má drtivá většina SEDR karburátorů.
Třeba někdy v zimě dodám fotky s rozdíly...

Co znamená (kdy se dělalo) horní víko ufa s logem Jikov? Mám to na EDSRu 2926 na GLS. Tady u tebe na fotkách to má jeden. Do teď jsem si toho nikdy na žádném nevšiml. 
E: -> minno: Pozdní odpověď
, ale ano, má různé jiné technické řešení. Přívěru místo sytiče, podtlak jinde a jinam, a kanály/trysky/pohiblivé prvky budou taky zaručeně jinak. Jediné sériové provedení tohoto modelu co dokážu dohledat je jenom 30 cfm místo 32, a relativně dost malé difusory (snad 18/20?), takže pro sebemíň dynamický provoz ve škodovce spíš ne. A proto to asi není ani vyhledávaná alternativa tady.

E: -> minno: Pozdní odpověď

-> Tom Troll: A čo navyše to dokáže? Vidím tam príverový sytič?
-> vhml: Kolotočàřina co se Jikov naučil s LEKRem navěšená na SEDR. V Česaně se to dle svědectví vydatně zkoušelo, ale na výrobu pro už tak výběhovej model (M po 1986) se to asi nevyplatilo. Mělo to od jikovu sériově krátce jedno auto v zahraničí, ale dlouho lustruju inzerce, a je to naprosto nesehnatelný.
-> Tom Troll 02.02.22 20:53:37: to je nějaká vývozová variace na BDIC?
-> Tom Troll: Kdybych tohle sehnal, tak myslíš, že bych to pustil dál? Takovej artefakt... 

-> minno: Předtim i potom. Kdo mi jeden konečně sežene?
img.skoda-virt.cz/forum_u pload/.../7_539_150010__20 11-07-16_09-05-55_63.jpg

img.skoda-virt.cz/forum_u pload/.../7_539_150010__20 11-07-16_09-05-55_63.jpg
-> Bukaj 02.02.22 13:24:19: Tak to je super, ono fakt existovali aj v minulosti dosť lepšie riešenia ako sa vyrábalo potom, škoda, že to brzdili nezmyselné vládne rozhodnutia :(
Teraz čítam históriu motorov škoda a čo ma zaujalo, že napr. bimetalické piesty a voľne uložený piestny čap, boli vymyslené a existovali už v dávnej dobe minulej, ale začalo sa kvôli výrobnym nákladom používať až od 136 motora :(
Teraz čítam históriu motorov škoda a čo ma zaujalo, že napr. bimetalické piesty a voľne uložený piestny čap, boli vymyslené a existovali už v dávnej dobe minulej, ale začalo sa kvôli výrobnym nákladom používať až od 136 motora :(
-> vhml 02.02.22 13:20:09: To bych tak úplně nesouhlasil - POLMO je jasný Weber (předpokládám licenční výroba), ale DDSR je mnohem propracovanější. Netvrdím, že se Budějičáci neinspirovali v NSR, ale vysloveně kopie to není ani náznakem

-> minno: DDSR je konstrukčně mnohem lépe řešený, než pozdější EDSR/SEDR:
Tím, že příruba s klapkami je hliník (a ne zinek), nedochází k výraznému ohýbání a vydírání uložení osek klapek, v odlitku tělesa jsou výměnné difuzory, nedochází k prohýbání víka utahováním šroubu filtrboxu, neboť šroub skrz víko jen prochází do závitu v tělese karburátoru a víko naopak přitahuje k tělesu (na tomto karburátoru ten šroub bohužel chybí).
Takže konstrukčně poměrně geniálně vyřešené, jen co se týče jehlového ventilu, tak je použit stejný typ, jako u karburátorů BS a ten nemá příliš dlouhou životnost, takže se tyto karburátory s opotřebeným jehlovým ventilem rády přeplavují (stejně, jako BS).
U BS a DDSR důrazně nedoporučuji použití výkonnějšího benzinového čerpadla (z Favorita) - jehlový ventil ten tlak nemusí udržet...
Jinak oproti EDSR/SEDR je to perfektně vymyšlený (okopírovaný
) karburátor, jen asi byly příliš vysoké výrobní náklady...
Tím, že příruba s klapkami je hliník (a ne zinek), nedochází k výraznému ohýbání a vydírání uložení osek klapek, v odlitku tělesa jsou výměnné difuzory, nedochází k prohýbání víka utahováním šroubu filtrboxu, neboť šroub skrz víko jen prochází do závitu v tělese karburátoru a víko naopak přitahuje k tělesu (na tomto karburátoru ten šroub bohužel chybí).
Takže konstrukčně poměrně geniálně vyřešené, jen co se týče jehlového ventilu, tak je použit stejný typ, jako u karburátorů BS a ten nemá příliš dlouhou životnost, takže se tyto karburátory s opotřebeným jehlovým ventilem rády přeplavují (stejně, jako BS).
U BS a DDSR důrazně nedoporučuji použití výkonnějšího benzinového čerpadla (z Favorita) - jehlový ventil ten tlak nemusí udržet...
Jinak oproti EDSR/SEDR je to perfektně vymyšlený (okopírovaný

-> minno 02.02.22 13:14:50: jo takova ta klasika, původní Weber dobrej, tak to v Jikovu vzali a dojebali :-D Veskze to je DCHD podobně jako Polmo
-> vhml: Ale konštrukčne nevyzerá zle . Aspoň na foto 

-> minno 02.02.22 12:26:35: DDSR. To se uleje ještě než to do zatáčky vůbec přijede 

-> Bukaj: Vyzerá to super. Čo je to za typ?
tak jsem to rozvíčkoval, nastavil hladinu na nálitek. Plovák, plíšek všechno v cajku. Kamaráde, fotku do inzerátu tvýho mi nejde nandat
řeším to zde skoda-virt.cz/cz/.../1938 70-zpravna-hladina-v-plova kove-komore-skoda-100
řeším to zde skoda-virt.cz/cz/.../1938 70-zpravna-hladina-v-plova kove-komore-skoda-100
-> Honza Jaro: A nemáš tak moc ohnutej plíšek plováku že by sis ho namontováním víka zablokoval? Že se plíšek opírá o víko? Případně chodí ti plíšek volně na tý šroubovací osičce? Máš plíšek danej správně? Nemáš ho otočenej? Pokud to bez víka chodí a s ním pak ne tak bych hledal chybu v tom ... hoď sem fotku toho svýho karbecu bez víka.
Díky, jenže když mě pumpa dáva, pak zaklapne jehláč a mám pocit že je to zavřený protože se hladina nehýbe. Když karbec zadělám nastartuju, hladina je až po ráfek a teče to ven, u jednoho karbecu víc u jednoho míň. I když nastavim hladinu málo, prostě se to utopí.
-> Honza Jaro: Nastavení hladiny u Jikov BS(T) zkontroluješ dle nálitku v plovákové komoře (na fotce označeno šipkou) - hladina má být po tento nálitek (při stání na rovině)
Tím bych začal. Těsnost jehlového ventilu vyzkoušíš buď na autě - při ručním čerpání paliva nesmí hladina při uzavřeném ventilu ani náznakem stoupat - nebo nasucho hubou (nasadit hadičku, vyvolat pusou podtlak a ucpat jazykem - musí držet přisátý...
Tím bych začal. Těsnost jehlového ventilu vyzkoušíš buď na autě - při ručním čerpání paliva nesmí hladina při uzavřeném ventilu ani náznakem stoupat - nebo nasucho hubou (nasadit hadičku, vyvolat pusou podtlak a ucpat jazykem - musí držet přisátý...

-> Honza Jaro: Nejlepší bude, když dáš fotku a popis do diskuze, třeba sem skoda-virt.cz/cz/.../1938
70-zpravna-hladina-v-plova
kove-komore-skoda-100
Já mám starej karbec s plovákem na dně, vynášený benzínem, a tlačí to páčku která je na šteftu a ta mačká jehlový ventil.Viko sundat Mohu a funkce je zachována, plíšek je na šroubu zašroubováný ve spodní části karbece. Neni to dvoukomora s obdélníkovým plovakem
-> Honza Jaro: Jak odvíčkováno? Plovák je na víku.
A jelikož se to za běhu motoru přeplaví, čerpadlo je v pořádku.
A jelikož se to za běhu motoru přeplaví, čerpadlo je v pořádku.
Zdravím,
mám problém s přetékajícím karbeccem, přetýká mi i druhý. Nechápu. Hladinu jsem nastavil proklatě nízko, když pumpuju růčo a mám odvíčkováno, benzin se nehne, když to zavíčkuju natočim, za chíli to přetejká. Jediný co se měnilo je palivová pumpa, možná na to mám vliv....jsem zoufalej. Sháním tedy membránu do původní pumpy a jehlový ventil uzavírání paliva.
Prosím pomoc potřebuju jezdit.
mám problém s přetékajícím karbeccem, přetýká mi i druhý. Nechápu. Hladinu jsem nastavil proklatě nízko, když pumpuju růčo a mám odvíčkováno, benzin se nehne, když to zavíčkuju natočim, za chíli to přetejká. Jediný co se měnilo je palivová pumpa, možná na to mám vliv....jsem zoufalej. Sháním tedy membránu do původní pumpy a jehlový ventil uzavírání paliva.
Prosím pomoc potřebuju jezdit.
-> minno: Ne nutně - když jezdím převážně na LPG, tak vypadá slušně i po roce a 40 tisících km
(jen na tomhle karburátoru jsem neřešil estetiku, takže neměl nový pozink na ocelových součástkách)

(jen na tomhle karburátoru jsem neřešil estetiku, takže neměl nový pozink na ocelových součástkách)
-> Bukaj: Nič nové nenapíšem. Tak ono to tak nejako funguje (ak sa stretnú správne náhody :). Na veterána OK. Ale inak vieme - po pár tisíc km bude ten krásny voňavý karburátor celý zachcaný od benzínu zmiešaného s prachom.
-> minno:
To je jako s originál diagonálkama na MBčko - patří to tam, ale do dnešního denního provozu to moc není. To je pro autentický zážitek z jízdy veteránem
Ale já sám SEDRy jezdím a nestěžuju si - asi proto, že jsem ještě nevyzkoušel LEKR

To je jako s originál diagonálkama na MBčko - patří to tam, ale do dnešního denního provozu to moc není. To je pro autentický zážitek z jízdy veteránem

Ale já sám SEDRy jezdím a nestěžuju si - asi proto, že jsem ještě nevyzkoušel LEKR

-> Bukaj: Krásne. Ale v praxi tak na poličku dať :)
Tak postupně zase nacházím chvilky na honění restů - tenhle tu čekal od jara a dalších X tu ještě čeká...
Bukaj: no ono to je riešené ako prietokovy tlakomer nakoľko také citlivé prístroje neboli tu pustas vzduch do vody a hladina ty ukazuje tlak buď v mm vodného stĺpca alebo kpa tlak map byť sa mi vzda 5 kpa podľa skúšaného prvku vyberas stupnicu ja to robím do digitálneho prevedenia merací prístroj meria na tisiciny kpa každopádne som vďačný veľmi za foto
-> Espase 27.05.20 18:20:02: Nerozumím otázce.
Do přístroje se pouští takové množství vzduchu, aby lehce probublával (podle toho se mu přezdívá "bublifuk"). Množství vzduchu se reguluje šroubem a je závislé na právě proměřovaném prvku. Na tlaku vůbec nezáleží, sledovanou veličinou je průtok.
Do přístroje se pouští takové množství vzduchu, aby lehce probublával (podle toho se mu přezdívá "bublifuk"). Množství vzduchu se reguluje šroubem a je závislé na právě proměřovaném prvku. Na tlaku vůbec nezáleží, sledovanou veličinou je průtok.
-> Bukaj: aký tlak posielaš do stupnic sa mi vzda že tam išli 5kpa však
-> Espase: Přidám, až se k tomu dostanu. Teď v sezoně se domů chodím jen umýt a vyspat...

Ahoj bukaj vedel by si prispieť aj fotím lepším tých stupnic
-> Bukaj: tak az to bude vyzkoušeny vic dej vědět 

-> vhml: Díky za info. Ten Loctite už mám jak tak koukám vyschlý - kdysi jsem ho od někoho dostal...
Jinak ten 577, který používáš, je odolný vůči oleji i benzinu - viz tabulka: www.loziska.com/store/577 -cs.pdf

Jinak ten 577, který používáš, je odolný vůči oleji i benzinu - viz tabulka: www.loziska.com/store/577 -cs.pdf

243 neni primo urcena k utesnovani zavitu, byt verim ze to asi drží. Na utesneni závitů dávám 577
-> Tuner#2: Mám tu asi 3 lepidla na závity a všechno je to prakticky totéž - Loctite 243, Ceys a něco od VW...
-> Bukaj 31.03.20 18:27:58: A zalepeno na modrý Loctite, nebo něco spešl?
-> Tuner#2 - zrušená registrace 31.03.20 16:22:33: Jednu "předsériovku" už vozím od ledna v autě a zatím jsem únik nezaznamenal - pravda, jezdím hlavně na LPG, ale jeden a půl nádrže benzínu už jsem taky vyjel...
-> Tuner#2 - zrušená registrace 31.03.20 16:22:33: na pohodu...mam to tak upravne na kazdom motore. Ci VW alebo Skoda.
-> Bukaj 31.03.20 14:50:10: Loctite vydrží benzín? Pěkné řešení, taky mě to čeká...
-> Vojťas: Lepidlo na závity.
-> Bukaj: a jak to utesnis?
-> Jozka: V tom případě sme na tom stejně

-> Bukaj: Myslel jsem si to. Si říkám, jestli by bylo možné vyrobit těsnění třeba z něčeho takového www.mateza.cz/e-shop/5548
7-tesnici-deska-pryz-epdm-
60-sha-tl-2-0-mm (případně 1 mm varianty) vyříznutím podle papírového těsnění nebo zda je to kravina...
To by mohlo mít lepší těsnící efekt a při použití pryže odolné benzinu by to nemuselo dělat problémy, ne?
To by mohlo mít lepší těsnící efekt a při použití pryže odolné benzinu by to nemuselo dělat problémy, ne?
-> Bukaj: Jo, BS-ko do červena, to si pamatuju.. pár let jsem měl sprej, kterým stačilo 2x do roka ostříkat a pohoda. Jeho novější varianta (stejnej obchodní název i výrobce), ale bohužel funguje sotva napůl..
-> k.jarek: Viděl jsem papírový - jen barvy se měnily.. od okrový po zelenou..
-> k.jarek: Viděl jsem papírový - jen barvy se měnily.. od okrový po zelenou..
-> k.jarek: Těsnění karburátorů bylo vždy papírové...
-> Bukaj: Vyrábí/vyrábělo sa vůbec to těsnění aj z něčeho jiného nebo jen z toho „těsnícího“ papíru?
-> minno: Neprosakuje to materiálem, ale je tam poměrně velká plováková komora a velký obvod víka a papírové těsnění - to vše dohromady má za následek, že benzín, prolínající skrz těsnění stéká pozvolna po obvodu víka na vnější stěny karburátoru. Hezky to bylo vidět v dobách Specialu 91 (90), který byl červený...
LEKR je řešen úplně jinak a benzín z něj nemá moc kudy prolínat

LEKR je řešen úplně jinak a benzín z něj nemá moc kudy prolínat
